Wat is een user flow?

Een user flow zijn de verschillende stappen die bezoekers op je website doorlopen alvorens ze overgaan tot een bepaalde actie, zoals een aankoop of aanvraag van een offerte. Inzicht in hoe je gebruikers navigeren op je website helpt om de gebruikerservaring van websitebezoekers te optimaliseren.

Hoe deze flows op je website in elkaar zitten, is van groot belang om bezoekers de weg naar een conversie te wijzen. Bij het analyseren van de user flow, ga je het gedrag van de bezoekers grondig in kaart brengen:

  • Hoe navigeren ze momenteel door de website?
  • Wat zijn de populairste landingspagina’s?
  • Welke pagina’s bekijken bezoekers het vaakst?
  • Hoelang blijven ze op de pagina’s?
  • Waar verlaten ze de website en waarom?

De antwoorden op deze vragen zijn erg belangrijk voor de UX designer, om websiteoptimalisaties te kunnen doorvoeren. Ontdek hoe een gebruiker het gemakkelijkst jouw einddoel bereikt en optimaliseer met deze inzichten de user flow van je website.

Wat is het verschil tussen de user flow en de customer journey?

De customer journey beschrijft de stappen en/of interacties die een klant met je bedrijf ondergaat. Vanaf het eerste aanrakingspunt (bv. een TV commercial) tot een aankoop en verder.

De user flow daarentegen beschrijft de specifieke routes die een gebruiker neemt op jouw website. Welke stappen doorloopt een user voordat hij jouw doel bereikt?

Gerelateerde vragen over UX design & creatie