Wat is belangrijk bij een site search of zoekbalk?

Een zoekbalk, zoekfunctie of site search op je website vergemakkelijkt de zoekervaring van je bezoekers. We geven enkele tips om je bezoekers optimaal te begeleiden in hun zoektocht op je website.

Hoe verbeter je de zoekervaring van websitebezoekers?

1. Zorg dat je zoekfunctie gemakkelijk te vinden is.
Het zoekveld is een belangrijk onderdeel van de navigatie, neem de zoekfunctie dus op in je hoofdnavigatie.

2. Bied de meest gezochte pagina’s aan.
Je helpt een groot deel van je bezoekers in de juiste richting wanneer je de meest gezochte pagina’s aanbiedt wanneer de zoekbalk actief is.

3. Stel relevante en bestaande pagina’s voor.
Een interactieve zoekfunctie die suggesties aanbiedt wanneer je een zoekopdracht typt is een goed idee. Zorg er wel voor dat de suggesties meteen verwijzen naar bestaande pagina’s i.p.v. vage aanvullingen op de getypte woorden.

We kunnen op onze website bv. bij een zoekterm ‘Wat is Google?’ meteen bestaande FAQ’s aanbieden omtrent de verschillende Google-producten zoals ‘Wat is Google Data Studio?’, ‘Wat is Google Tag Manager?’, …  Op die manier begeleid je de bezoeker in zijn zoektocht naar een bestaande pagina.

4. Geef filteropties bij je zoekbalk.
Verbeter de zoekervaring door verschillende filtercategorieën toe te voegen aan de zoekfunctie. Zo kan iemand op een webshop op zoek zijn naar een fysieke locatie, een merk, retouropties, …

5. Maak een gebruiksvriendelijke resultatenpagina.
Geef resultaten een duidelijke titel en inleidend tekstje. Deze teaser geeft de bezoeker een idee waarover de pagina zal gaan en of de pagina een antwoord zal bieden op zijn vraag.

Bij veel zoekresultaten kan je bezoekers helpen door een paginering toe te voegen. Geef naast de paginering ook het aantal gevonden resultaten weer. Bij een hoog aantal zoekresultaten weet de bezoeker dat zijn zoekopdracht nog verfijning nodig heeft.

6. Help de bezoeker ook bij Geen zoekresultaten verder.
Ook wanneer er geen zoekresultaten zijn, moet je de bezoeker begeleiden in zijn tocht. Zorg dat de weg niet zomaar onderbroken wordt. Je kan tips aanbieden zoals spelling nakijken om een surfer niet te verliezen. Of neem het werk van de surfer weg door zoals eerder aangehaald de meest gezochte pagina’s aan te bieden. Zo help je al veel verdwaalde bezoekers!

Als de surfer nog steeds geen antwoord vindt, motiveer hem dan om contact met je op te nemen of geef de mogelijkheid om in te schrijven op jullie nieuwsbrief. 

7. Analyseer de zoekwoorden met Google Analytics.
Je kan veel te weten komen over je doelgroep door de veel gezochte woorden op je website te analyseren. Met de juiste instellingen krijg je een gemakkelijk overzicht in Google Analytics.

Ontdek hoe je de zoekfunctie op je website kan koppelen aan Google Analytics.

Gerelateerde vragen over UX design & creatie