Wat is het verschil tussen micro- en macroconversies?
Als data-gericht agency vinden wij het zeer belangrijk om te meten en analyseren wat de resultaten van onze marketinginspanningen zijn. Om dat te kunnen doen, moet je eerst in kaart brengen welke acties je wil dat de bezoekers uitvoeren op je website of webshop. Dat bepaal je op basis van de Key Performance Indicatoren (KPI’s), de bedrijfsdoelstellingen. Wanneer een websitebezoeker deze actie onderneemt, zoals een aankoop, spreken we van een conversie. Er zijn twee soorten conversies, namelijk micro- en macroconversies.
Wat zijn microconversies?
Een microconversie is een eerste stap die de bezoeker neemt, waarbij men interesse toont in je merk of product. Het kan gezien worden als een tussenstap of subdoel, die kan leiden tot een macroconversie.
Voorbeelden van microconversies:
- Inschrijven nieuwsbrief
- Video bekijken
- Whitepaper downloaden
- Delen van content
- Account aanmaken
Wat zijn macroconversies?
Macroconversies zijn de hoofddoelstellingen van een website-eigenaar. Het zijn de belangrijkste bedrijfsdoelstellingen die men wil bereiken via een website of webshop.
Het verschil met een KPI is dat een macroconversie is een bepaalde interactie met je website om je doel te realiseren. Stel, je KPI is 100 offerte aanvragen binnenhalen, dan is 1 offerte aanvraag een macroconversie. Vaak gaat een microconversie vooraf aan een macroconversie, maar dat is niet altijd het geval.
Voorbeelden van macroconversies:
- Contactopname via contactformulier
- Offerte aanvragen
- Aankoop via webshop
- Een sollicitatie
- Een afspraak boeken

Hoe meet je micro- en macroconversies?
Google Analytics geeft de mogelijkheid om enkele doelstellingen te bepalen, maar de tool is hier vrij beperkt in. Wij gebruiken steeds Google Tag Manager om custom tracking op te stellen, dat wil zeggen dat wij de specifiek gewenste conversies van een klant kunnen meten, analyseren en vervolgens optimaliseren.
Gerelateerde vragen over Data monitoring
- Wat is direct traffic in Google Analytics?
- Wat is de nieuwe update GA4 van Google Analytics?
- Wat is een UTM parameter en hoe voeg ik deze toe aan links?
- Hoe krijg ik toegang tot Google Tag Manager?
- Wat is Google Tag Manager?
- Wat is Google Analytics?
- Wat is Google Data Studio?
- Hoe filter ik mijn eigen verkeer uit Google Analytics?
- Hoe koppel je een zoekfunctie aan Google Analytics?
- Hoe koppel je Google Search Console aan Google Analytics?