Starten met
adverteren in zoekmachines

Wil jij je website hoger laten verschijnen in zoekmachines, zoals Google of Bing? Dan is Search Engine Advertising (SEA) het antwoord voor jouw onderneming. Door te starten met online adverteren op Google of Bing kan je snel en eenvoudig meer websitebezoekers én meer leads genereren.

Search Engine Advertising

5 redenen om te starten met adverteren in zoekmachines

  • Grotere kans om bovenaan in de zoekresultaten te verschijnen
  • Je bepaalt zelf op welke pagina de mensen terecht komen
  • Je bepaalt zelf wie de advertenties te zien krijgt (bv. op basis van regio en leeftijd)
  • Je kan snel meer websitebezoekers generen
  • Meer kwalitatieve bezoekers, dus meer kans op conversies

Voor een succesvolle SEA-campagne is een goede set-up echter wel van cruciaal belang. Er moeten belangrijke keuzes gemaakt worden; welke keywords gebruiken we, hoe schrijven we aantrekkelijke ad-teksten, welke advertentievorm is het beste om je doelstelling te behalen, welke biedingsstrategie pas ik toe… Dat zijn geen simpele vragen voor iemand die voor het eerst wil adverteren op zoekmachines. Ondersteuning door een SEA-expert kan hierbij een oplossing bieden. Als Digital Agency bieden we ondersteuning op maat aan, afgestemd op de behoefte en het beschikbaar budget.

Adverteren in verschillende zoekmachines: Google en/of Bing.

1. Google Ads

Of je nu een KMO of grote onderneming bent, het is altijd interessant om je website zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te laten verschijnen. Op basis van gerichte zoekwoorden kan je je webpagina laten verschijnen bij diegene die gericht aan het zoeken zijn naar een dienst of product dat jij aanbiedt. Binnen Google Ads zijn er verschillende advertentiemogelijkheden. Hierbij een overzicht:

  • Search Ads: Op Google ‘Zoeken’ verschijnen advertenties zowel boven als onder de organische zoekresultaten. Afhankelijk van de zoekwoorden die we toevoegen aan de advertentie, zal je search ad verschijnen op de zoekresultatenpagina. Het interessante aan Search Ads is dat de surfer actief aan het zoeken is naar een oplossing, product of dienst. Door een goede match tussen zoekopdracht en zoekwoord trekken wij die potentiële leads aan met sprekende advertentieteksten.
  • Display Ads: op basis van een aantrekkelijk beeld, omschrijving én call-to-action, maken we een Display advertentie op. Deze wordt getoond op verschillende websites die behoren tot het Google Display netwerk. Deze vorm van adverteren is vooral om meer merkbekendheid te bekomen.  
  • Video Ads: heb je een sterke videocampagne en wil je daarmee onder andere adverteren op YouTube? Zet dan in op Google Video Ads. De ideale methode om veel mensen te bereiken en om meer merkbekendheid te creëren.

2. Microsoft Ads (voorheen Bing Ads)

Niet iedereen gebruikt Google als zoekmachine. We zien dat andere zoekmachines zoals Bing ieder jaar meer publiek trekken. Het kan dus ook interessant zijn om bijkomend te adverteren op Bing. Zo creëer je nog meer online zichtbaarheid via de zoekmachines. Hier zijn overigens verschillende voordelen aan verbonden, zo is het doorklikpercentage (CTR) gemiddeld hoger bij Microsoft Ads dan bij Google Ads en ook de kosten per click (CPC) liggen iets lager dan bij Adwords.

Het bereik ligt natuurlijk wel een stuk lager dan bij Google Ads, omdat hun marktaandeel veel kleiner is t.o.v. Google. Desalniettemin kan je met een laag budget leads (of conversies) via Bing Ads bekomen. Interessant om mee te nemen in je online strategie, lijkt ons.