Hoe gaan we te werk?
Workflows uitwerken
We bekijken samen de doelstellingen van je bedrijf en welke reis (customer journey) je klant aflegt. Op basis hiervan werken we voor verschillende scenario’s een flow uit. Hierin staat welke boodschap naar welke contacten op welk moment via welk medium verzonden wordt.
Dataplan opstellen en uitvoeren
Als we contacten willen segmenteren op basis van hun (online) gedrag, hebben we natuurlijk nood aan de juiste data. Eerst brengen we de bestaande datastromen en technologieën (denk aan CMS- en CRM-systemen) van je bedrijf in kaart. Op basis van de flows bekijken we welke relevante data we kunnen verzamelen en welke tool het meest geschikt is. Vervolgens zorgen we dat deze data zoals aankoopgegevens, event inschrijvingen, contactopnames, etc. automatisch beschikbaar worden in de gewenste tool. Aan de hand van integraties of API’s zorgen we dat jouw e-mail communicatie vlekkeloos communiceert met je websites, apps of andere platforms.
Een dataplan is door de nieuwe privacyregelgeving (GDPR) eigenlijk voor ieder bedrijf een must. Dat betekent niet dat je geen gegevens meer mag verzamelen, maar wel dat je een goed zicht hebt op wat je verzamelt en bijhoudt. Waar nodig vragen we toestemming en delen we bezoekers mee wat er met gegevens gebeurt.
Content opstellen
Wanneer we contacten kunnen segmenteren op basis van de data, kunnen we de content opstellen. We bepalen welke berichten op welk moment relevant zijn voor leads en klanten. E-mail is het meest voor de hand liggend kanaal, maar ook SMS, on-site messages of zelfs papieren postkaarten zijn mogelijk. We stellen A/B tests op om te kijken welke inhoud en call-to-actions de beste resultaten opleveren. Zo leer je scoren met content!
Automatisatie opzetten
Eens alle berichten klaar zijn kunnen we de automatisaties gaan opzetten. Omdat alle data reeds beschikbaar is in de gekozen tool, is dit een eenvoudige stap. We stellen de vooraf bepaalde scenario’s op en testen alles op een vlekkeloze ervaring voor de consument.
Optimaliseren op basis van resultaten
We volgen resultaten van A/B tests op en kunnen zo op basis van cijfers bepalen welke inhoud voor welke groep het beste werkt. Zo komen we steeds meer te weten over de reis van de klant (customer journey), en stemmen we inhoud steeds beter op hem of haar af. Tevreden klanten, hogere conversieratio’s en tijd besparen? Daar gaan we voor!