Custom tracking
Google Tag Manager

Google Tag Manager is een online tool van Google waarin je HTML-code op je website kan plaatsen zonder tussenkomst van een programmeur of developer. Zo kan je snel en eenvoudig trackingcodes van onder andere Facebook op je site plaatsen zonder al te veel technische kennis.

Google Tag Manager

Waarom zou je GTM gebruiken?

Enerzijds omdat het online plaatsen van code vergemakkelijkt en anderzijds omdat je, in combinatie met Google Analytics, veel meer data kan vergaren. Dankzij GTM ga je niet enkel je standaard tracking kunnen instellen, maar kan je ook gebruik maken van custom tracking. Custom tracking maakt het mogelijk om je ROI’s of ROMI’s perfect in kaart te brengen. Deze vorm van tracking maakt het met andere woorden mogelijk om op maat doelen en conversies in te stellen. Een essentieel onderdeel van je digitale strategie.

Hoe ga je ermee aan de slag?

Ook bij GTM, net zoals bij GA, moet je een code op alle pagina’s van je website plaatsen. Voor de meeste Content Management Systemen (CMS) is er een module of plugin voorzien zodat je het niet handmatig moet doen. Het vereist wel enige technische kennis. Het aanmaken van een account is dan weer wel vrij eenvoudig.

Had je al reeds een GA code op je site staan? Dan kan je die best overzetten naar GTM en enkel de GTM code op je site plaatsen. Let op dat je de codes niet dubbel online zet. Dat gaat je data vertekenen.  

Voordelen van GTM

We sommen enkele van de belangrijkste voordelen voor je op:

1. Container voor al je tracking codes

GTM installeer je eenmalig op je website. Alle andere tracking codes kan je dan eenvoudig op je website publiceren dankzij GTM. Denk maar aan codes zoals de Universal Google Analytics code, een Facebook Pixel, LinkedIn Insight Tag, AdWords Conversion, AdWords Remarketing, Marketing automation, ...

Je voegt ze toe in de container van GTM, je test uit of ze werken en vervolgens publiceer je de codes online.

2. Custom tracking

Alle conversies en doelen die je graag wenst bij te houden en die niet standaard in GA terug te vinden zijn, kan je aan de hand van custom tracking met GTM installeren. Helemaal op maat van jouw website en jouw wensen. Deze custom events zal je dan ook kunnen raadplegen in GA. Denk maar aan het voltooien van een bepaald contactformulier, een offerte aanvraag, een nieuwsbrief inschrijving,... Zoals we al reeds aanhaalden: ideaal om je ROI’s en ROMI’s om te zetten in meetbare resultaten.

3. Test tool

Ook om bepaalde zaken te testen is deze tool uiterst handig. Uiteraard handig bij het instellen van bovenstaande voordelen (codes en custom tracking). Zo kan je, nog voor je de codes online op je site plaatst, testen of je deze wel juist hebt ingesteld. De voorbeeldmodule geeft je aan of je codes op het juiste moment worden afgevuurd. Ook voor technische zaken ga je baat hebben bij deze test tool. Denk maar aan DataLayers bij een e-commerce website: komt de informatie wel juist door van de producten? Handig extraatje om je enhanced e-commerce uit GA te testen.

4. GDPR

Om je website GDPR-proof te maken, kan je best gebruik maken van deze tool. Dankzij GTM is het mogelijk om bepaalde tracking codes te laten afvuren of tegenhouden afhankelijk van wat je websitebezoeker in je cookie-banner aanklikt. Je ziet zelf wel het nut in. Neem ook zeker eens een kijkje in onze GDPR gids voor marketeers voor nog meer tips en tricks.

Dit zijn uiteraard maar enkele van de belangrijkste voordelen. Google Tag Manager biedt zoveel mogelijkheden aan om je website én je marketingplatformen helemaal op en top in orde te brengen.

Experten in Google Tag Manager

Van websites die informatie aanbieden tot e-commerce webshops. Je kan het zo gek maar niet bedenken of wij kunnen het volledig op maat voor je instellen. Data-analyse is één van onze sterktes en net daarom blinken we uit in het gebruik van GTM.

Toch liever wat eenvoudiger?

Dat kan. Aan de hand van een integratie met andere platformen, kunnen we voor je een visueel rapport opstellen in Google Data Studio waar jij de belangrijkste resultaten in één oogopslag kan raadplegen. Geen zoektocht meer in GA, maar meteen to the point de informatie die je nodig hebt. In combinatie met GTM nemen we je ROMI’s mee in de op maat gemaakte tracking zodat het dashboard volledig aan jouw wensen voldoet.