Meten, evalueren en optimaliseren
Google Analytics

Google Analytics is een gratis tool van Google waarin je de statistieken van je website kan aflezen. Hoeveel gebruikers bezoeken je website? Hoe lang blijven ze rondsurfen en wat bekijken ze dan allemaal? Enkele van de vragen waarop GA een antwoord biedt.

Google Analytics

Waarom is het nuttig?

Meten is weten. Je leest het tegenwoordig overal. Maar het klopt wel. In GA kan je data verzamelen die nuttige inzichten geeft. Op zoek gaan naar hoe je jouw website kan optimaliseren, hoger laten scoren in Google, of wat je marketinginspanningen hebben opgeleverd, zijn de belangrijkste zaken. Je wilt uiteindelijk toch een inzicht krijgen in wat je betalende advertenties hebben opgeleverd en of je het niet beter over een andere boeg gooit. Een absolute must om je digitale strategie te verfijnen en je ROMI (Return On Marketing Investment) te verhogen.

Hoe ga je ermee aan de slag?

Een Google Analytics account opmaken is redelijk eenvoudig. Het op je website plaatsen, vereist enige technische kennis. Je moet namelijk een stukje code op alle pagina’s van je website plaatsen zodat GA de analytische gegevens kan bewaren op je account. De beste werkwijze is om gebruik te maken van Google Tag Manager. Via GTM kan je allerlei marketing- en tracking codes toevoegen en hoef je maar eenmalig een html-code op je website plaatsen. Voor meer geavanceerde data-analyses en statistieken kent GTM daarenboven talrijke extra mogelijkheden.

Oké, en wat zijn dan de voordelen van deze websitestatistieken?

We sommen enkele voordelen voor je op.

   Via welk kanaal komen bezoekers op je website?

Je komt te weten hoe mensen jouw website hebben gevonden. Was het via een zoekopdracht in Google of hebben ze misschien op een advertentie in Facebook geklikt?

   Welke pagina’s zijn populair op je website?

Welke pagina’s worden het meest bekeken en hoelang bekijken mensen bepaalde pagina’s. Zeer nuttig om uit te zoeken wat populair is en wat je nog kan optimaliseren om nog beter te scoren.

   Wat zijn de zoekopdrachten die gebruikt werden om op mijn site te komen?

Wat typen websitebezoekers in op Google (of in de zoekbalk van je eigen website) om op je website te belanden? Welke informatie zoeken ze en waar kan jij op inspelen? Geef de websitebezoekers de informatie die ze zoeken en ga niet van je eigen bedrijf uit.  

   Welke acties voeren mensen uit op je website?

Schrijven ze in voor de nieuwsbrief of vragen ze een offerte aan? Hoe vaak klikken ze op een bepaalde knop? Zet je inspanning om in meetbare resultaten. Bepaal aan de hand van deze conversies welke ROI’s of ROMI’s voor jou van belang zijn.
Lees hier hoe we GTM gebruiken om geavanceerde tracking op te stellen.

Uiteraard zijn er nog vele andere voordelen.

Experten in Google Analytics

Niet alleen door ervaring (hoewel dit toch dé belangrijkste reden is), maar ook gewoon gecertificeerd. Onze experten hebben een Google Analytics certificaat behaald en mogen zich dus échte experts noemen.

Wat met GDPR?

Toch een vraag die we ons de laatste tijd veel stellen. Je kan GA installeren en je mag gegevens bijhouden. Je moet natuurlijk wel je websitebezoekers informeren dat je analytische gegevens bijhoudt. Verder zijn er nog enkele instellingen die je zal moeten controleren. Gelukkig hebben wij een handige gids voor jou en je marketeer opgesteld om dit helemaal GDPR-proof te maken.

Fan van eenvoud?

Dan hebben we nog een leuk voorstel voor je: Google Data Studio. Een handig dashboard dat al de belangrijkste resultaten in een visueel mooi rapport toont. Samen bespreken we wat jij belangrijk vindt en wat wij aanraden zodat jouw dashboard helemaal aan je wensen voldoet.