Online vindbaarheid
SEO-analyse

Search Engine Optimization of kortweg SEO. Dit zijn de optimalisaties die je op je website doorvoert om beter te scoren in zoekmachines zoals Google, BING of Yahoo. Verhoog je vindbaarheid en scoor een eerste plaats in de zoekresultaten.

SEO-analyse

Het belang van SEO

We gebruiken allemaal wel eens een zoekmachine. Als we met een vraag zitten, googlen we al snel om een antwoord. Daarom is het belangrijk om te scoren in deze zoekmachines. Je wil toch ook op de eerste plaats verschijnen als men een antwoord zoekt waarop jij een oplossing kan bieden?  

Je gaat niet meteen resultaat van je inspanningen zien. SEO optimalisaties of zoekmachine optimalisaties zijn een lange termijn verhaal. Hoe meer jij je best doet om te optimaliseren, hoe beter Google jouw website gaat scoren. Dit heeft zijn tijd nodig. Wil je toch op kortere termijn bovenaan de zoekresultaten verschijnen, kan je inzetten op een SEA-campagne.

Zoekmachine optimalisatie: verschillende stappen


1. Analyse

Net zoals elke andere aanpassing aan je website, zullen we ook bij deze aanpak moeten starten met een keyword-analyse. Welke woorden typen mensen in zoekmachines in en met welke woorden wil jij beter scoren in Google?

Daarnaast bekijken we ook je website eens van naderbij. We brengen in kaart welke zaken reeds in orde zijn en welke nog geoptimaliseerd kunnen worden. Op basis van onze analyse stellen we een plan van aanpak voor om je SEO of zoekmachine optimalisatie grondig aan te pakken.


2. Content optimalisatie

Na de keyword-analyse kunnen we van start gaan met de optimalisaties van tekst. We gaan telkens focussen op 3 kernwoorden. We passen je teksten aan zodat je kernwoorden voldoende in de teksten voorkomen en zodat je een betere match met zoekopdrachten verkrijgt - en dus beter gaat scoren in Google.

We sommen enkele van onze actiepunten op:

  • Aantal zoekwoorden
    Focus je per tekst op 3 zoekwoorden, dan kan je deze meermaals in je teksten opnemen. Daarvoor heb je minimum 300 woorden voor nodig en laat je je zoekwoorden minimum 2 maal herhalen.
     
  • Titels
    Niet alleen je copy maar ook je titels en tussentitels mogen al eens een zoekwoord bevatten. Probeer dit wel niet in élke titel te doen. Je wilt ook geen overoptimalisatie krijgen.
     
  • Meta description
    De tekst achter de schermen. Ook wel de tekst die je krijgt te zien in bij de zoekresultaten. Deze moet m.a.w. goed geschreven zijn, kernwoorden bevatten en ook nog eens aanzetten tot doorklikken. Daarbovenop moet je ook nog eens rekening houden met het aantal tekens: we adviseren een lengte tussen 150 en 160 karakters.
     
  • Title tag
    Ook deze bevindt zich achter de schermen. Dit is de titel die je Google laat lezen als titel van de pagina. Deze is daarom niet perse dezelfde als de titel van je leesbare tekst. Geef duidelijk aan waarover je pagina gaat en dit in maximaal 70 karakters.
     
  • Alt-tag
    Nog een laatste truc achter de schermen. Geef alle afbeeldingen op je website een alt-tag. Dit is de beschrijving die men te zien krijgt als de afbeelding niet moest inladen. Probeer ook hier, indien mogelijk, je zoekwoorden in de beschrijving op te nemen.


3. Technische optimalisatie

Er zijn ook een aantal technische zaken die invloed hebben. Google kijkt niet alleen naar tekst om je pagina’s te structureren maar ook of je

  • websitecode wel netjes is opgebouwd,
  • linkt naar andere pagina’s,
  • laadsnelheid in orde is,
  • website mobielvriendelijk is.

Ook technische parameters maken deel uit van het algoritme dat Google gebruikt om je positie in de zoekresultaten te bepalen. Technische instellingen kunnen m.a.w. beïnvloeden hoe Google je pagina’s crawlt (= het doorzoeken van een website door een zoekmachine-robot) en indexeert (= de ranking de je pagina’s krijgen in de zoekmachine).

Meer weten over technishe SEO? Neem dan zeker eens een kijkje op onze blog


4. SXO

SXO staat voor Search eXperience Optimalisatie. Naast het hele SEO-traject is het nu ook belangrijk om rekening te houden met de gebruikerservaring. Ook deze zal een factor zijn waarmee zoekmachines rekening houden bij het bepalen van je ranking in de zoekresultaten.

Vinden websitebezoekers eenvoudig waar ze naar op zoek zijn? Komen ze terug naar jouw website? Converteren ze of doen ze een aankoop? Zorg ervoor dat ze vinden waar ze naar op zoek zijn, op de plaats waar ze het verwachten.

Ook hiermee houden we rekening tijdens een SEO-analyse. Niet alleen omdat we UX-experten zijn, maar omdat het je kansen op gevonden worden in Google verhoogt.