Automatisch en persoonlijk
Marketing Automation

Automatisatie rijmt op personalisatie en dat is niet voor niets. Met marketing automation zorg je dat klanten en leads de juiste boodschap op het juiste moment krijgen. Via relevante berichten verhoog je conversiepercentages én klantentevredenheid.

Marketing Automation

Waarom starten met marketing automation?

Door de juiste boodschap op het juiste moment te brengen, kan je resultaten doorheen de hele customer journey (de reis van de klant) verbeteren. Dat wil zeggen:    

  • Meer leads naar klanten converteren door de boodschap beter af te stemmen op de behoefte van het contact.
  • Bestaande klanten meer laten kopen door de juiste cross– en upselling technieken toe te passen.
  • Minder klanten verliezen door sneller op te sporen wanneer ze jouw diensten dreigen te verlaten (reduce churn).

Hoe gaan we te werk?

Workflows uitwerken

We bekijken samen de doelstellingen van je bedrijf en welke reis (customer journey) je klant aflegt. Op basis hiervan werken we voor verschillende scenario’s een flow uit. Hierin staat welke boodschap naar welke contacten op welk moment via welk medium verzonden wordt.

Dataplan opstellen en uitvoeren

Als we contacten willen segmenteren op basis van hun (online) gedrag, hebben we natuurlijk nood aan de juiste data. Eerst brengen we de bestaande datastromen en technologieën (denk aan CMS- en CRM-systemen) van je bedrijf in kaart. Op basis van de flows bekijken we welke relevante data we kunnen verzamelen en welke tool het meest geschikt is. Vervolgens zorgen we dat deze data zoals aankoopgegevens, event inschrijvingen, contactopnames, etc. automatisch beschikbaar worden in de gewenste tool. Aan de hand van integraties of API’s zorgen we dat jouw e-mail communicatie vlekkeloos communiceert met je websites, apps of andere platforms.

Een dataplan is door de nieuwe privacyregelgeving (GDPR) eigenlijk voor ieder bedrijf een must. Dat betekent niet dat je geen gegevens meer mag verzamelen, maar wel dat je een goed zicht hebt op wat je verzamelt en bijhoudt. Waar nodig vragen we toestemming en delen we bezoekers mee wat er met gegevens gebeurt.

Content opstellen

Wanneer we contacten kunnen segmenteren op basis van de data, kunnen we de content opstellen. We bepalen welke berichten op welk moment relevant zijn voor leads en klanten. E-mail is het meest voor de hand liggend kanaal, maar ook SMS, on-site messages of zelfs papieren postkaarten zijn mogelijk. We stellen A/B tests op om te kijken welke inhoud en call-to-actions de beste resultaten opleveren. Zo leer je scoren met content!

Automatisatie opzetten

Eens alle berichten klaar zijn kunnen we de automatisaties gaan opzetten. Omdat alle data reeds beschikbaar is in de gekozen tool, is dit een eenvoudige stap. We stellen de vooraf bepaalde scenario’s op en testen alles op een vlekkeloze ervaring voor de consument.

Optimaliseren op basis van resultaten

We volgen resultaten van A/B tests op en kunnen zo op basis van cijfers bepalen welke inhoud voor welke groep het beste werkt. Zo komen we steeds meer te weten over de reis van de klant (customer journey), en stemmen we inhoud steeds beter op hem of haar af. Tevreden klanten, hogere conversieratio’s en tijd besparen? Daar gaan we voor!

Starten met marketing automation

Marketing automation is niet langer enkel weggelegd voor de Amazon’s en Ebay’s van deze wereld, er zijn verschillende tools die het eenvoudig en betaalbaar maken voor ieder bedrijf. ‘The proof of the pudding is in the eating’, durf dus de stap te zetten en je zal snel zien wat e-mailmarketing of marketing automation voor je bedrijf kan betekenen.