VAPH / Mijn VAPH

Een website die met bijzonder veel aandacht werd geanalyseerd naar gebruiksgemak van de gebruiker toe. Het vinden van de nodige informatie is dan ook essentieel. 

VAPH / Mijn VAPH - UXMen Case

Over VAPH

VAPH staat voor Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap. Een klantgerichte en efficiënte partner van personen met een handicap die streeft naar een zo groot mogelijke autonomie en levenskwaliteit. Een kwaliteitsvolle ondersteuning voor zowel minderjarigen als meerderjarigen. Zo biedt het VAPH budgetten en tegemoetkomingen om hun zorg en ondersteuning op maat te financieren.

Opdrachtomschrijving

Het uitwerken van een VAPH-universum waarbij maar liefst 7 websites geïntegreerd worden, namelijk:

  • VAPH.be
  • Infowijzer
  • Professionelen: voorzieningen
  • Professionelen: MDT
  • Hulpmiddelen
  • Refertelijst
  • Vlibank

De gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid van het nieuwe platform stond centraal.

Gebruikersonderzoek
& data-analyses

Een samensmelting van verschillende sites is uiteraard geen eenvoudig proces. Het vereist een grondige analyse om een duidelijk beeld te krijgen over de huidige situatie. We gingen dan ook aan de slag met een data- en SEO-analyse op de bestaande websites.

Toptaken onderzoek

Dankzij deze analyses konden we ook de belangrijkste toptaken in kaart te brengen. Dit zijn de hoofdredenen waarom men de websites bezocht. Toptaken leggen de basis voor een nieuwe informatiearchitectuur.

Informatiearchitectuur

Het opstellen van een IA is een zeer belangrijke taak waarbij de structuur van de nieuwe website bepaald wordt door een UX-expert. Een cruciale fase, waarvoor we meerdere workshops organiseerden met de klant. Hun input en kennis over de business is van groot belang bij het uitwerken van de nieuwe websitestructuur.

Van wireframes tot design

Nadat de nieuwe IA en navigatiestructuur van het VAPH-universum goedgekeurd werd door de klant, startte onze UX-designer met het uitwerken van wireframes. Een oefening waarbij de volledige aandacht gaat naar het correct plaatsen van alle elementen op de website, waaronder de navigatie en de content blokken. De UX-designer houdt hierbij nog geen rekening met de grafische uitwerking, maar bepaald wat de meest gebruiksvriendelijke manier is om de inhoud van de website aan te bieden aan de bezoekers. Hierbij maakten we gebruik van bestaande teksten, maar nog niet van afbeeldingen, filmpjes, kleuren, ...

Na goedkeuring van de wireframes, zette onze ux-designer ze om in webdesigns. Dat kan gezien worden als het ‘inkleuren’ van wireframes. We voegden afbeeldingen, kleuren en stijlelementen toe. Bij de designs van de website hielden we steeds rekening met de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG). Een set van richtlijnen die het internet zo toegankelijk mogelijk wil maken voor iedereen.

Na de designfase gingen de webdevelopers aan de slag met de ontwikkeling van de website. Tijdens de development fase bewaakten we dat alle designs correct vertaald werden. Uiteraard bewaakten we niet enkel de ontwikkeling maar zorgden we er ook voor dat alle voorgestelde gebruiksvriendelijke functionaliteiten ook effectief gebruiksvriendelijk waren door het uitvoeren van testen.

Het resultaat van onze inspanning kan je hier terugvinden: https://www.vaph.be/

Data monitoring

Een vernieuwd platform vereist uiteraard de nodige tracking tools om data zo correct en doelgericht mogelijk bij te houden. Het opzetten van een Google Tag Manager met de nodige custom tracking was dan ook niet weg te denken. Zo kan het team van VAPH binnen een geoptimaliseerde Google Analytics weergave controleren wat hun inspanningen juist opleveren.

Om het VAPH team nog sneller en eenvoudiger conclusies uit data te laten halen, verzamelden we al deze gegevens in een op maat gemaakte Google Data Studio dashboard. Een dynamische, interactieve en visuele weergave van de belangrijkste data. Ideaal voor zij die hun weg in Google Analytics niet zo goed weten te vinden.