Kopiloot
Een co-marketing ondersteuning waarin we analyseerden, adverteerden, optimaliseerden en de klant begeleiden tijdens hun digitalisering.
Een co-marketing ondersteuning waarin we analyseerden, adverteerden, optimaliseerden en de klant begeleiden tijdens hun digitalisering.
Kopiloot is een platform dat creatieve ondernemers met elkaar in verbinding brengt. De bedoeling is om een netwerk op te bouwen waaraan je al je vragen kan stellen. Zeker bij startende ondernemers kan een platform zoals Kopiloot je een duw in de rug geven als je met specifieke vragen zit. Experten met ervaring in de culturele en creatieve sector adviseren je graag verder met al je ondernemersvragen. Kopiloot is een initiatief van Agentschap Innoveren en Ondernemen en Flanders DC.
De opdracht van Kopiloot bestond erin om de website naar gebruikersgemak te optimaliseren en beter vindbaar te maken in de zoekmachines. Aansluitend wilden ze ook graag op betalende wijze in de zoekresultaten tevoorschijn komen, waardoor ook het opzetten van Google Ads aan de orde was.
Om een duidelijk beeld te krijgen van de huidige situatie, startten we met een diepgaande performance analyse. Onze data-analist dook in de resultaten van Google Analytics om de customer journey in kaart te brengen: welke pagina’s bekeek men, welke kanalen gebruikten ze om op de website te komen, hoeveel conversies vonden er plaats, waar haakten ze af… Om bijkomende inzichten te verwerven over de knelpunten van de huidige website, analyseerden we ook recordings via Hotjar. Via deze opnames kan je eenvoudig zien hoe bezoekers doorheen de website navigeren, waar ze klikken en hoe diep ze scrollen.
Met het oog op de toekomst, werd ook SEO (Search Engine Optimization) onder de loep genomen. Om de online vindbaarheid van de website te verbeteren, werkten we een SEO-adviesrapport uit met een overzicht van de belangrijkste optimalisatiemogelijkheden.
Gelijktijdig voerde onze UX-designer een expert review uit. Dat is een laagdrempelige onderzoeksmethode waarbij de gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid van de bestaande website beoordeeld wordt door een UX-expert.
Alle learnings, uit de verschillende analyses, bundelden we in een strategisch rapport met daarbij een overzicht van de concrete actiepunten.
De UX-designer vertaalde deze learnings in een geoptimaliseerd, gebruiksvriendelijk webdesign. Naast de homepage en onderliggende pagina’s ontwierpen we ook landingspagina’s. Hier willen we onze bezoekers op laten landen vanuit advertenties en de zoekmachines. De landingspagina’s werden conversiegericht ontworpen en voorzien van SEO-vriendelijke teksten.
De ontwikkeling van de website werd door zusterbedrijf Codana uitgevoerd. Voor de volledig op maat gemaakte website werd gebruik gemaakt van het PHP-framework en Symfony.
Onze SEO-copywriters voerden een grondige zoekwoordenanalyse uit. Vervolgens werden onder andere de teksten, meta descriptions, title tags en alt teksten onder handen genomen.
De digitale marketeers ontwikkelden een strategie om via SEA-campagnes meer bezoekers naar de website te trekken. De campagnes worden continue geanalyseerd, geëvalueerd en geoptimaliseerd.
Als datagericht agency is het natuurlijk onze taak om de resultaten in kaart te brengen. Google Analytics geeft ons hierbij veel informatie, maar bijkomend stelden we custom tracking in via Google Tag Manager om nog veel meer inzichten te verwerven rond klikgedrag en conversies.
Alle resultaten visualiseerden we in een real time Google Data Studio dashboard. Op regelmatige basis presenteren we de resultaten ook bij de klant, hun input en feedback wordt vervolgens weer verwerkt. Zo bouwen we verder aan een succesvolle digitale marketing.