02.04.2021

Wat zijn LSI keywords en waarom zijn ze belangrijk voor SEO?

Keywords of zoekwoorden zijn zowel inzetbaar voor SEO optimalisaties als SEA campagnes. Een uitgebreid keywordonderzoek en -analyse van de juiste match met jouw web content ligt daarom vaak aan de basis van onze co-marketing samenwerkingen.

Longtail keywords zijn al een tijdje rasechte marketing buzzwords, maar ook LSI Keywords voeg je best toe aan je lijstje. Zeker sinds dat Google zich, met ontwikkelingen als Voice Search en BERT, meer en meer richt op conversatiegerichte zoektermen.

Wat zijn LSI Keywords?

LSI staat voor Latent Semantic Indexing. Latent Semantic Indexing keywords zijn conceptueel gerelateerde zoektermen die zoekmachines gebruiken om de inhoud van een webpagina diepgaand te begrijpen.

Concreet wil dit zeggen dat zoekmachines pagina’s niet gaan begrijpen op basis van individuele zoekwoorden, maar wel op basis van een combinatie aan woorden en termen die een logisch verhaal vertellen. Op deze manier zullen pagina’s die een volledige context rond een bepaald topic kunnen aantonen, beter ranken in zoekresultaten.

Waarom zijn LSI Keywords nuttig voor SEO?

Toen de dieren nog spraken… of toen Google als eerste speler op de zoekmachinemarkt kwam, achterhaalde de zoekmachine het thema van een pagina door te kijken naar de individuele trefwoorden op die pagina. Hoe vaker een bepaald trefwoord terug kwam, hoe hoger een pagina verschijnt bij het zoeken naar dat trefwoord.

Gelukkig is Google ondertussen vele slimmer geworden en zoekt hij naar de meest kwalitatieve aanbieders van content. Google zal nog steeds eerst kijken naar de voornaamste keywords in je page title, meta description, headings, alt teksten, … maar hij scant pagina’s ook naar zoekwoorden die de context versterken.

Op een pagina over koersfietsen ziet Google woorden als helm, drinkbus of klikpedaal als semantisch gerelateerd. Die keywords helpen de zoekmachine om het algemene onderwerp op de pagina te begrijpen. In dit geval zijn helm, drinkbus en klikpedaal LSI Keywords.

LSI Keywords zijn dus geen synoniemen. Synoniemen zijn zeker ook een meerwaarde voor jouw SEO strategie omdat je zo keyword stuffing vermijdt. Wielrennen is in dit geval geen LSI Keyword, maar wel een synoniem van koersen.

Hoe ga je aan de slag met LSI Keywords?

Hoe vind je nu semantisch gerelateerde woorden die bovendien nuttig zijn voor SEO. In de meeste gevallen ben je zelf goed op de hoogte over het topic en kan je zelf gerelateerde woorden en termen opnemen in je content.

1. Leg zelf logische verbanden

Een eerste tip is je gezond verstand gebruiken. Als je het op je pagina over Tesla hebt, is het waarschijnlijk ook de moeite om een alinea toe te voegen over Elon Musk of elektrische wagens.

2. Raadpleeg de suggesties in Google Autocomplete

Automatisch gegenereerde resultaten tonen niet altijd keywords die in je page title of meta description moeten verschijnen, maar zijn vaak trefwoorden die het vermelden waard zijn.

Met een blog over renovatietips is het bijvoorbeeld interessant om ook te schrijven over “renovatiepremies”, “renovatieleningen” en “badkamers”.

3. Kijk naar gerelateerde zoekresultaten

Onderaan elke SERP geeft Google gerelateerde zoekopdrachten weer. Net zoals autocomplete geven ze tips over nuttige termen of zoekwoorden.

4. Gebruik bestaande tools

Wij maken graag gebruik van tools zoals Rank Tracker. Rank Tracker is een product van SEO Powersuite dat een overzicht geeft van relevante trefwoorden op basis van een scan van jouw website. Rank Tracker maakt zo gebruik van 18 ingebouwde keyword tools zoals Google Keyword Planner en SEMRush om varianten van jouw keywords en andere opportuniteiten te ontdekken.

De Keyword tool van Ubersuggest kunnen we uit ervaring ook aanraden. Ubersuggest genereert gratis een lijst aan keyword ideeën. Daarnaast krijg je inzicht in jouw websitescore ten opzichte van de gesuggereerde keywords en hoe je website zich verhoudt tegenover de concurrentie.

Tot slot bestaat er zelfs een dedicated website met de naam LSIGraph.com. Met deze tool kan je meteen een hele lijst aan zoekwoorden genereren die een semantisch verband hebben met jouw zoekterm. De tool geeft specifieke content tips om beter te scoren in Google, de best presterende content in elke niche markt en een concurrentie-analyse. Helaas is deze tool niet gratis.

Lees ook