17.01.2019

Waar je moet op letten bij een website migratie

Is je website toe aan vernieuwing? Misschien ben je dan wel van plan om je huidige website in een nieuw jasje te steken. Er zijn ongetwijfeld verschillende redenen waarom jij jouw website wil redesignen.

Denk maar aan het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid, het implementeren van een nieuwe marketingstrategie of omdat je omtrent SEO graag beter wil scoren. 

Bij het migreren van je website of het redesignen zijn er toch een aantal zaken waar je rekening mee moet houden. Wij sommen de belangrijkste punten voor je op en geven je tips om de migratie succesvol te laten verlopen.

Belangrijke elementen bij een website migratie

Ben je van plan je website grondig te redesignen, dan kunnen er bepaalde zaken behoorlijk misgaan. Na lancering is het mogelijk dat je een sterke daling in het organisch verkeer opmerkt. Niet ongewoon, maar wel belangrijk om rekening mee te houden. Je wilt natuurlijk niet dat deze trend blijft aanhouden. Deze websitebezoekers zijn dan ook uiterst waardevol.

Daarnaast is de domeinautoriteit die je doorheen de jaren opbouwt ook niet onbelangrijk. Bij een redesign valt het al wel eens voor dat SEO waardes van bepaalde pagina’s niet mee worden overgedragen naar de nieuwe website. Zeer jammer, want dat zorgt ervoor dat je minder goed gaat scoren in Google.

Hoe ga je ermee aan de slag

Voor je van start gaat met een migratie kan je best volgende stappen uitwerken:

  • Start steeds met het in kaart brengen van de huidige situatie. Je kan dit doen door je website door Screaming Frog SEO spider te halen. Breng daarmee alle huidige URL’s in kaart. Zorg daarnaast ook voor kerncijfers die je uit Google Analytics haalt. Deze kan je na de launch vastnemen om je evolutie te bekijken.
     
  • Breng vervolgens ook alle URL’s van de nieuwe website in kaart. Zorg daarbij ook voor een goede infomatiearchitectuur die alle content van je website duidelijk structureert.
     
  • Stel een redirect plan op indien je de huidige content van bepaalde pagina’s wenst te behouden. Plaats hierbij de oude URL naast de nieuwe zodat het instellen van 301 redirects vlot kan verlopen. Daarbij zorg je bij deze stap ook nog eens dat je de waarde van contentrijke pagina’s niet verliest bij het migreren.
     
  • Vergeet zeker geen keyword analyse te doen. Wat zijn belangrijke kernwoorden? Waar scoor je goed op? Waar wil je nog beter op scoren? Breng ook bij deze trefwoorden de huidige posities in kaart zodat je na de migratie de evolutie kan opvolgen.

Controle en SEO-optimalisatie na go-live

Heb je alles goed gepland? Super! Vergeet na het live gaan niet nog enkele controles uit te voeren. Monitor dus zeker alle linken (zowel interne links als backlinks) met Google Search Console. Neem ook zeker eens een kijkje in de data in Google Analytics om de evolutie van het organisch verkeer in kaart te brengen. Blijf je nieuwe site monitoren en optimaliseer je SEO waar nodig om steeds vooruitgang te blijven boeken.

Veel voorkomende valkuilen bij een migratie

Let op dat je niets vergeet. We sommen enkele van de veel voorkomende foutjes op die bij een migratie al wel eens vergeten worden.

➜ Tracking

Conversies meten en custom tracking. Heb je deze nog niet ingesteld, kan je daar best zo snel als mogelijk mee van start gaan. Had je deze zaken al wel, dan is het belangrijk om te controleren of deze nog werken na migratie. Worden alle custom events nog afgevuurd? Zijn de bedanktpagina’s verandert van URL? Een grondige check-up van je Google Tag Manager is dus zeker aan de orde.

➜ Backlinks

Vergeet niet dat er wellicht andere website zijn die naar de jouwe linken. Zorg er daarom voor dat je die backlinks in kaart brengt zodat je deze mee in je redirect plan kan opnemen. Je wilt uiteindelijk toch niemand op een 404-pagina laten terechtkomen? Zou ook niet goed zijn voor je algehele SEO-score. Je kan deze terugvinden in de Google Search Console.

➜ Adverteren

Na migratie check je ook best meteen alle landingspagina’s van je advertenties. Laat deze daarom ook meteen op de nieuwe URL’s landen en voorkom foutmeldingen. Ook daar komt Google met de vinger wijzen.

Klaar? Migreren maar!

Er komt duidelijk veel bij kijken, bij een website migratie. Je kan daarom best de hulp van een SEO-expert inschakelen om deze zo vlot en succesvol mogelijk te laten verlopen.

Is je project echter kleinschaliger en behoud je graag je huidig domein? Ook dan ga je baat hebben bij bovenstaande tips en weetjes. Ga je bepaalde URL’s aanpassen of verhuizen, zorg dan steeds voor een redirect plan. Zo verlies je geen paginawaarde en voorkom je dat websitebezoekers op een 404-pagina terechtkomen.

Lees ook