12.10.2020

Vijf Google Ads extensies die je SEA-campagne verbeteren

Google Ads extensies gebruik je om het doorklikpercentage van je campagne te optimaliseren. Deze advertentie-uitbreidingen delen meer informatie over je business en zijn aantrekkelijker voor potentiële leads.

Je maakt al gebruik van Google Ads? Goed! Je optimaliseert je ads met uitsluitingszoekwoorden? Beter! Heb je nog meer verbetering toegepast via dynamische search ads? Top! Wil je nog een niveau hoger schakelen met advertentie-extensies? Top!!! (met drie uitroeptekens)

Wat zijn advertentie-extensies?

Google Ads extensies breiden je search ad uit met aanvullende informatie. Advertentie-extensies omvatten meestal locaties, diensten, openingsuren en USP’s. Deze extensies zorgen ervoor dat je click through rate (CTR) verbetert omdat de ads meer relevantie tonen aan potentiële leads en omdat je tekst-advertentie hoger zal ranken.

Er zijn geen extra kosten verbonden aan ads extensies. Sommige advertentie-uitbreidingen worden automatisch aangevuld met je bedrijfsinformatie zoals telefoonnummers of adressen. Andere extensies dien je handmatig toe te voegen naar eigen voorkeur. Kies voor de extensies die ervoor zorgen dat jouw advertentiecampagnes nauwer aansluiten bij de doelstellingen van je bedrijf.  

1. Sitelink-extensie

Sitelink-extensies zijn veruit de meest veelzijdige extensies die Google Ads aanbiedt. Met sitelinks kan elke adverteerder meerdere links aan een advertentie toevoegen. Een sitelink-extensie stuurt potentiële leads rechtstreeks naar een specifieke pagina op je website.

Je kan tot zes sitelinks toevoegen aan je advertenties. Het aantal extensies dat verschijnt in de SERP is afhankelijk van de schermgrootte en het aantal relevante resultaten.

Het grootste voordeel van de sitelink-extensie is dat je gebruikers de mogelijkheid biedt om snel en eenvoudig te landen op de pagina die ze zochten. Want als gebruikers vb. je merknaam in Google opzoeken, willen ze ergens naartoe op je website. Met sitelinks-extensies vinden ze snel de weg.

2. Locatie- en call-extensie

Het is vrij vanzelfsprekend wat de locatie en call-extensie doen en toch maken weinig bedrijven er gebruiken van. Deze advertentie-uitbreidingen helpen gebruikers om met één klik je contactgegevens zoals adres en telefoonnummer terug te vinden. Veel klanten zoeken ter plekke op hun smartphone naar je bedrijven of winkels in de buurt.

Voeg je telefoonnummer toe aan Google Ads en laat je klanten weten dat je slechts één telefoontje van hen verwijderd bent. Je creëert meer vertrouwen en je bent meteen bereikbaar. Als je deze extensies niet toevoegt, loop je het risico dat potentiële leads gefrustreerd zijn door het zoeken naar gegevens alvorens ze contact met je konden opnemen.

3. Website-informatie-extensie

Met de extensie voor website-informatie benadruk je specifieke kenmerken van je producten en/of diensten. Mensen krijgen dus uitgebreide informatie over de aard van jouw producten en diensten vooraleer ze je advertentie aanklikken. Dit verhoogt de kans dat een klik een relevante lead is en dat je budget vervolgens dus optimaal wordt ingezet.

4. Highlight-extensie

De callout- of highlight-extensie lijkt uiterlijk sterk op de website-informatie uitbreiding, maar is inhoudelijk anders. Deze extensie gebruik je om de USP’s van je bedrijf in de verf te zetten. Er worden maximaal tien highlights weergegeven afhankelijk van het aantal tekens, de browser en device.

Enkele voorbeelden van de highlight-extensie:

  • Gratis thuis geleverd, verzending of retour
  • Klantenservice 24/24
  • Persoonlijk advies
  • Meer dan 25 jaar ervaring
  • Drie jaar garantie
  • 20 winkels in België
  • Erkenning of gewonnen prijzen
  • Gratis en vrijblijvende offerte

5. Prijsextensie

Google Ads prijsextensies zijn handig om de kostprijs van je product of dienst meteen weer te geven aan elke gebruiker die je advertentie te zien krijgt. Het doel van prijsextensies is duidelijk: meer conversie. Om het maximum uit deze extensie te halen, zijn er een aantal variaties die je kan testen om te zien wat het best werkt voor jouw product of dienst:

  • Sorteren van hoog naar laag of omgekeerd
  • Sorteren op populariteit
  • Nieuwe producten of diensten uitlichten
  • Maandelijkse of jaarlijkse kosten tonen bij bv. abonnementen
  • Aanbiedingen zoals gratis proefabonnementen uitlichten

Prijsuitbreidingen tonen het aanbod van je bedrijf op een interactieve manier zodat bezoekers rechtstreeks in de SERP doorheen je aanbod kunnen scrollen. Je kan maximaal acht prijsextensies aan je Google advertentie toevoegen. Met de prijsuitbreidingen surft de websitebezoeker rechtstreeks naar het product of de dienst op je website.

Automatische advertentieuitbreidingen

Automatische advertentie-extensies worden toegevoegd door Google zelf. Het kan zijn dat je nog geen extensies hebt ingesteld, maar dat jouw advertenties toch op die manier verschijnen. Dit komt omdat Google automatisch optimalisaties aanbrengt aan je advertenties. Vaak verschijnen deze optimalisaties ook bij je aanbevelingen waar je zelf kan goedkeuren of Google ze mag toevoegen of niet.

Google voorspelt dat je campagne beter zal presteren met bepaalde types extensies en voegt die dan ook toe. Als je wil weten welke uitbreidingen Google gebruikt om jouw campagnes te boosten, selecteer je een campagne en klik je op ‘Ads & extensions’. Onderaan kies je ‘Automated extensions’ om ze te bekijken.  

Lees ook