17.10.2019

Slim adverteren op Google Ads (e-commerce tips voor 2020)

Je online sales een boost geven kan je op korte termijn met een SEA campagne in Google Ads. We verklappen je enkele nieuwe weetjes die je moet doen als je betere resultaten wil behalen.

Je verkoopt producten online en je wil graag meer verkopen door in te zetten op online advertising? Logische beslissing. Je bouwt niet alleen meer bekendheid op maar je kan zo ook doelgroepen bereiken die graag online shoppen. Maar soms struikel je bij de opzet of het optimaliseren van je account.

We verklappen in deze blog enkele nieuwigheden die je Google Ads campagnes naar een hoger niveau kunnen tillen en zo je online verkopen kunnen boosten!

Dynamic Search ads

Je bent gestart met een keyword analyse en hebt daaruit een structuur opgesteld om je campagnes op te zetten in je account. Na een tijdje merk je echter dat je campagnes niet presteren zoals je gehoopt had. Een handige optimalisatie die je kan uitvoeren om je verder op weg te helpen is het opzetten van dynamische search ads.

Dynamische ads (of Dynamic Search Ads) zijn advertenties die op basis van zelf geselecteerde landingspagina’s advertenties gaan vertonen aan gebruikers die op zoek zijn naar gerelateerde producten. Belangrijk bij deze vorm van adverteren is wel dat je goede, m.a.w. conversiegerichte, landingspagina’s moet hebben. Google Ads gaat deze pagina’s scannen en zoekt automatisch een match tussen de keywords op je landingspagina’s en de ingetypte zoekopdrachten van potentiële klanten. Ook de koppen in je search ad worden automatisch ingevuld, de beschrijvingen kan je wel zelf invullen.

Het voordeel van deze campagne is dat je meer inzicht zal krijgen in wat gebruikers intypen om bepaalde zaken op te zoeken. Vergeet dus zeker niet de zoektermen nauw op te volgen en irrelevante zoektermen uit te sluiten.

Je kan deze ads trouwens ook opzetten om zeker te zijn dat je al je kansen om gevonden te worden wel benut. Ze kunnen met andere woorden een uitstekende toevoeging vormen aan je huidige search campagnes.

Display Smart Campaigns

Display Smart Campaigns: een nieuwe slimme manier om display ads in te zetten met als doel conversies te behalen. De combinatie klinkt bizar maar volgens Google is deze manier van display advertising beter afgestemd op het behalen van conversies. Zo zal ook de biedstrategie “conversies maximaliseren” als standaard gekozen worden.

We hebben deze voor jullie uitgetest en kunnen je volgend advies meegeven. Belangrijk is om deze advertenties een kans te geven. Zet ze op en geef de ads minstens een maand de tijd -zonder wijzigingen aan te brengen- om het slimme systeem van Google zichzelf te laten afstellen. Na die eerste maand krijg je al een beter inzicht of deze vorm van adverteren voor jou geschikt is. Net zoals bij elke vorm van adverteren, werken display ads niet voor iedereen zoals gehoopt. Als je na 3 maanden nog steeds geen gewenste resultaten hebt en je hebt gedurende die periode optimalisaties doorgevoerd, zijn display ads wellicht niet de juiste vorm van adverteren voor jouw business.

We raden deze vorm van adverteren daarom ook vooral aan bij e-commerce. 

Google Shopping ads

Heb je een webshop met veel producten? Dan kan je ook kiezen om Google Shopping ads op te zetten. Deze advertenties verschijnen boven de betalende tekstadvertenties en organische zoekresultaten en vertonen een visueel beeld van je product.

Net zoals bij display advertenties zal je bij deze vorm van adverteren meer impressies halen en lagere CTR (Click-Through Rate). Dus ook hier is testen aan de orde om te weten te komen of dit voor jou relevant kan zijn.

Hoewel de meeste ads in Google Ads relatief gemakkelijk op te zetten zijn, zijn Google Shopping ads iets ingewikkelder. Zo zal je een Google Merchant Center moeten aanmaken en koppelen met je Google Ads account. Via het Google Merchant Center kan je dan allle producten inladen waarop je graag zou adverteren.

Het grootste verschil met zoekadvertenties is dat je met Google Shopping ads geen keywords kan ingeven waarop je verwacht dat gebruikers naar zoeken. Om zoekopdrachten te matchen met je producten maakt Google gebruikt van de producttitel. Daarom is het belangrijk om deze zo uitgebreid als mogelijk te maken om de beste match met zoekopdrachten te verkrijgen.

We geven een voorbeeld mee ter illustratie: “jurk” vs. “rode lange jurk met dierenprint, merk X.” De tweede producttitel in ons voorbeeld gaat betere matches opleveren dan het eerste doordat deze specifiek en beschrijvend opgesteld is.

Conclusie

We hebben de mogelijkheden opgesomd van eenvoudig naar moeilijker in opzet. Begin dus met de dynamische search ads als je nog niet helemaal wegwijs bent in Google Ads. Test elke ad uit en geef deze voldoende tijd om zichzelf te kunnen optimaliseren. Wees ook niet te snel met nieuwe ads uit te zetten. Probeer eerst optimalisaties uit te voeren alvorens je beslist dat een vorm van adverteren niet effectief is voor jouw business.

Geschreven door
Rianne Sels
Performance Marketeer

Lees ook