24.11.2020

Search Engine Marketing in 2021: Wat mogen we verwachten?

Er staat een nieuw decennium voor de deur. Eentje waar we allemaal zin in hebben om 2020 zo snel mogelijk achter ons te laten. Ook Google bereidt zich voor op een nieuw decennium met SEO updates zoals Page Experience, Google Jobs en Google Web Stories. Als digital agency anticiperen wij graag op wat er ons in het SEO-landschap 2021 te wachten staat.

UX en Page Experience, nu ook voor betere SEO resultaten

Een belangrijke trend die we zien opkomen is de focus op gebruikers en gebruikerservaringen. Google maakte de switch van zoekwoorden naar conversatiegerichte zoektermen al met bijvoorbeeld:

  • Voice Search
  • BERT (of Bidirectional Encoder Representations from Transformers)

Wij nemen de user experience op een website al sinds de opstart van UXMen bloedserieus (hint: zie merknaam), maar vanaf 2021 zal de user experience van je website ook impact hebben op je vindbaarheid in Google. Google zal een handvol UX-parameters in zijn ranking opnemen waaronder site-vitaliteit of Core Web Vitals.

Wat site-vitaliteit juist betekent, lees je in ons blogartikel Page Experience: de nieuwe Google ranking factor. Hier kan je alvast mee aan de slag, maar zoals dat doorgaans gaat met Google Ranking Factors zijn niet alle parameters gekend.

Wat je al wel kan doen, is energie en middelen inzetten om de gebruikerservaring van je website te optimaliseren:

  • Creëer sterke content die afgestemd is op je doelpubliek
  • Leer je doelpubliek kennen en speel in op hun behoeftes
  • Laat een UX audit uitvoeren

Als je hier al mee begint, ben je al een heel eind geëvolueerd richting een gebruiksvriendelijke website. Daarna kan je op basis van data-analyses bijsturen, verfijnen en optimaliseren waar nodig. Over data gesproken, heb je al kennis gemaakt met GA4, een nieuwe rapportage met focus op gebeurtenissen i.p.v. sessies? De nieuwe Google Analytics 4 properties zijn nog maar eens een bewijs dat Google de overstap maakt naar gebruikservaring.

Google for Jobs

Google for Jobs bestaat al langer in het buitenland, maar ook in België kunnen we sinds kort gebruikmaken van de zoekmachine om onze openstaande vacatures met de wereld te delen. Wij verwachten dat dit in 2021 zal uitgroeien tot een vaste meerwaarde van de arbeidsmarkt.

Structured data is de belangrijkste voorwaarde die een vacaturepagina moet hebben om te verschijnen tussen de job resultaten van Google. Google haalt de nodige informatie uit de structured data om de inhoud van de pagina beter te begrijpen en te classificeren. Wij raden aan om https://schema.org/JobPosting te raadplegen voor de correcte gegevens.

Google for Jobs vacatures zijn dus organische resultaten die zullen verschijnen onder de advertenties. De SEO waarde van je vacaturepagina speelt dus ook een rol in de vindbaarheid van je openstaande vacature.

De minimale gegevens die Google nodig heeft voor Google for Jobs zijn:

  • De naam van het bedrijf dat de job aanbiedt;
  • De functie of job titel;
  • Een beschrijving van de vacature met o.a. verantwoordelijkheden, skills, werkuren, …;
  • De datum sinds wanneer de vacature online staat;
  • Het adres van tewerkstelling;
  • De uiterste datum dat je kan appliqueren voor de job.

Bovenstaande informatie zal er in de code als volgt uitzien:

Verder is het interessant te weten dat Google maar één versie van je vacature toont en duplicaten verwijdert. Je zal in de toekomst dus moeten nadenken of het nog wel relevant is om dezelfde job op meerdere jobsites te publiceren.

Google Web Stories

Stories meet their widest audience ever. Met deze krachtige zin kondigt Google een van zijn nieuwste functionaliteiten aan: Google Web Stories. Het aanklikbare verticale verhaal was nog nooit zo toegankelijk en in 2021 ontdekken we wat dat geeft als ook Google verhalen introduceert op het world wide web.

Google Web Story is een nieuwe manier om gevonden te worden via de zoekmachine en haar mobiele applicatie Google Discover. Je publiceert een Google Web Story op je website en het verhalen verschijnt vervolgens in relevante zoekresultaten en tussen de content van Google Discover.

Google Discover is een applicatie waarbij je relevante content en nieuwsberichten ontdekt zonder dat je een actieve zoekopdracht uitvoert. Op basis van je interesses en zoekopdrachten toont Google Discover video’s, blogartikels en andere visuele content. Google Discover is nog niet in alle talen en landen beschikbaar.

De voordelen van Google Web Stories:

  • Omdat de story jouw eigendom is, heb je volledige controle over je content en hoelang dit webverhaal online mag blijven.
  • Elk webverhaal kan op maat van jouw brand ontworpen worden.
  • Met Web Stories kan je websitebezoekers in fullscreen onderdompelen met jouw video, foto's en audio.
  • De webverhalen zijn gemakkelijk te delen en embedden. Je kan ze bovendien linken met je content.

Waarom is Google Web Stories interessant voor SEO?

Google Web Stories zijn een nieuwe en extra kans om met je bedrijf in de zoekresultaten te verschijnen en om potentiële klanten te bereiken. Als je dus wil starten met Google Web Stories, maak je je stories best meteen SEO-proof met o.a. deze tips:

  • De kwaliteit van de content moet Google overtuigen dat het een waardevolle bron is om te indexeren. We kennen stories allemaal al van socialmedia-platformen, maar dat wil niet zeggen dat Google Web Stories even laagdrempelig gecreëerd mogen worden. Ontwerp een webverhaal zoals je elke andere webpagina op je site zou maken of je bent eraan voor de moeite.
  • Maak er geen advertentievideo van. Als je bezoekers wil doorverwijzen naar je webshop, website of webapp, doe dit dan maximaal één keer per Web Story. Web Stories die je embed op je website zijn bedoeld om organisch te scoren in de zoekresultaten. Als je jouw Web Stories overlaadt met URL links zal je content afgestraft worden.
  • Zoals hierboven vermeld, bieden webverhalen een opportuniteit om organisch in zoekresultaten te verschijnen. Web Stories bevatten hun eigen metadata, wat betekent dat je extra keywords kan toevoegen.
  • Naast metadata zijn er nog enkele vereisten om je Web Stories te laten indexeren. Je webverhaal moet een logo, titel en uitgever bevatten. Een Web Story bevat minimaal 5 pagina’s en maximaal 30 en niet meer dan 200 tekens per pagina (dit is ongeveer de lengte van één tweet).

Wil je dus starten met Google Web Stories, wees je best goed voorbereid. Ontdek hier hoe Google haar nieuwe product voorstelt. WordPress heeft al een plugin gelanceerd waarmee je Web Stories kan creëren die goed scoren in organische zoekopdrachten - vooral op mobiele zoekopdrachten. Wij kijken alvast uit naar de eerste keer dat we een Nederlandstalige Web Story tegen zullen komen in de zoekresultaten van Google.

Lees ook