04.08.2021

Matomo, een GDPR proof alternatief voor Google Analytics

De GDPR wetgeving is sinds 2018 niet weg te denken van het digitaal landschap. Matomo geeft de mogelijkheid om de controle over je data-eigendom in handen te nemen.

De meeste bedrijven zijn zich zeer bewust van de GPDR-wetgeving en de sancties die eraan vasthangen. Duidelijke cookiebanners en een goed cookiebeheer zijn ondertussen de standaard geworden, maar ook de veiligheid en delen van persoonlijke gebruikersdata wordt belangrijker. 

Op de meeste websites wordt Google Analytics bijna standaard geïmplementeerd om bezoekersdata te meten. Vooral dankzij het gebruiksgemak en de integratie met andere Google-diensten is het voor vele bedrijven een no-brainer om Google Analytics in te zetten. Daarnaast is het ook een gratis oplossing. Dat laatste voordeel kan ook gezien worden als nadeel want de data van je website wordt extern bijgehouden door een derde partij. Bovendien wordt die data gedeeld met andere diensten en partijen.

Net daarom wordt er meer gekeken naar analytische oplossingen waarbij je als bedrijf volledige controle en beheer hebt over je eigen data. Matomo (vroegere Piwik) is een naam die hier vaker genoemd wordt.

Wat is Matomo?

Matomo is een open source analytics software waarbij je zonder het gebruik van cookies je bezoekersgedrag kunt meten. Open source betekent dat er een open gemeenschap is om het platform verder uit te breiden. Daarnaast kan je uiteraard zelf ook bijkomende opties ontwikkelen en extra toepassingen toevoegen afhankelijk van je eigen noden.

Je installeert en beheert namelijk de software op je eigen server zonder dat er derde partijen aan kunnen. Er is ook een cloud versie van Matomo waarbij de data nog steeds op een externe server bijgehouden wordt, maar je behoudt wel volledige controle en transparantie over je data.

"Google Analytics alternative that protects your data and your customers' privacy"

Tot slot is er ook geen data-sampling waardoor je steeds een correct beeld hebt van de werkelijke data.

Implementatie van Matomo

Hier bespreken we vooral het deel Matomo On-premise zoals zij het zelf noemen, waarbij je de software op je eigen server installeert. Voor we hiermee beginnen, moeten we eerst kijken welke specificaties de server moet hebben. Dit is volledig afhankelijk hoeveel paginabezoeken je website momenteel heeft. Matomo geeft een handig overzicht met de minimale vereisten van de server.

Daarna kan je het software pakket downloaden en uploaden op je server. Matomo presenteert het installatieproces als een 5-minute-installatie. Dit is grotendeels wel correct, maar wij raden aan om je te laten begeleiden door een technisch persoon. Er zijn nog tal van bijkomende (optionele) optimalisaties mogelijk bij een installatie die je kunnen helpen bij de interpretatie van je data.

Vervolgens plaats je, net zoals bij Google Analytics, het tracking script op alle pagina’s. Zodra het script geïmplementeerd is, kan je het data verkeer meteen zien binnenkomen in Matomo.

Analytische rapportages met Matomo

Matomo bevat alle basis rapportages die je ook in Google Analytics kan terugvinden. Dit gaat van:

  • gebruikersdata: locatie, apparaat, browser, toestel, software
  • gedrag: pagina’s, sessies, landingspagina’s, exit pagina’s, events, campagne, zoekopdrachten
  • acties: conversies, e-commerce

Bovendien kan je ook A/B testen laten lopen of sessie recordings en heatmaps opzetten. Dit alles terwijl alle data steeds op je eigen server opgeslagen wordt zodat je volledige controle hebt.

In Google Analytics heb je custom tracking nodig om downloads en videoweergaves te meten, maar in Matomo zit deze functionaliteit er standaard in. Matomo heeft ook een dashboard dat je volledig kan personaliseren.

De user interface is verder ook gelijkaardig met Google Analytics. Alhoewel het sober oogt, bevat het alle data en informatie die je nodig hebt. Desalniettemin biedt de standaard versie van Matomo minder opties wanneer je geavanceerde analyses en rapportages wilt opvragen.

De kostprijs van deze manier van data-analyse

De basis software van Matomo On-premise is volledig gratis te downloaden. De kosten die je moet bijrekenen zijn vooral de (extra) serverkosten en de extra add-ons die je nodig zou hebben. Bepaalde functionaliteiten die we hierboven hebben besproken, zijn betalende opties waarvoor je een jaarlijks bedrag zal betalen.

Het voordeel is dat je enkel hoeft te betalen voor functionaliteiten die je nodig hebt en ook steeds kan stopzetten wanneer je die niet meer nodig hebt.

Interessante add-ons volgens ons:

  • Search Engine Keyword Performance (= GSC data) - Prijs: 129eur/jaar
  • Custom reports - 199eur/jaar
  • Heatmap & session recording - 199eur/jaar
  • A/B testing - 199eur/jaar
  • Media analytics 149eur/jaar

Kosten voor de extra add-ons kunnen al snel oplopen, daarom is het belangrijk om de afweging te maken welke add-ons je nodig hebt. Verder mag je ook niet vergeten dat al deze data nog steeds GDPR proof en volledig in je eigen controle en bezit is.

Is Matomo een GDPR-proof alternatief voor Google Analytics?

Matomo is volgens ons een logische keuze voor een GDPR-proof analytics software. Alle basisrapporten zitten in het standaardpakket en bovendien kan je het steeds uitbreiden met add-ons en eventueel eigen development. Qua installatie en kosten ben je wel meer geld kwijt dan bij een gratis versie van Google Analytics. Maar in ruil daarvoor weet je wel met een gerust hart dat jouw data veilig staat op je eigen server, volledig in je eigen beheer.

Bovendien kan je huidige data van Google Analytics en Google Search Console importeren. Zo verlies je geen historische data. Hou er wel rekening mee dat wanneer je een complexe set up hebt, dit niet 100% na te bouwen is in Matomo.

Als je het gewoon bent om uitgebreide analyses te doen met Google Analytics, zal je mogelijks niet voldoende hebben met de rapportages van Matomo. Bovendien mis je de uitgebreide functionaliteiten van Google Data Studio om geavanceerde dashboards te maken van je data.

Lees ook