10.04.2019

Jouw merk nieuw leven inblazen door rebranding

Past je huisstijl en look & feel niet meer bij je huidige strategie? Heeft je merk een slecht imago ontwikkeld? Of heb je internationale ambities en wil je dat je look & feel bij die nieuwe markt hoort? Dan kan je een rebranding overwegen.

 

Jouw eigen look & feel

Elk bedrijf heeft een eigen merkidentiteit. Die weerspiegelt de waarden, cultuur, missie en visie van dat bedrijf. Het omvat een look & feel met een eigen tone of voice, vormgegeven in een unieke huisstijl met bijhorend logo, kleurenschema, grafische elementen, een website en zoveel meer. Een huisstijl zorgt niet alleen voor uniformiteit en herkenning, het is ook een manier om je te kunnen onderscheiden van de concurrentie.

Wat is rebranding?

Kortweg: een make-over. Het is een manier om de positie van een bedrijf te veranderen, te zorgen voor meer beleving of om een nieuwe doelgroep of markt te bereiken. Het laat zien dat je bezig bent met evolueren en dat je up to date blijft. Je investeert in een nieuwe toekomst van je merk, met het oog op nieuwe prospecten, nieuwe klanten en duurzame relaties. Een succesvolle rebranding weerspiegelt de nieuwe strategie van een bedrijf en de doelen die men wil bereiken.

Een rebranding kan op verschillende vlakken gebeuren: het logo moderniseren, het kleurenpallet opfrissen, de volledige huisstijl onder handen laten nemen of een nieuwe website laten designen. De uiterste vorm van rebranding is het bedenken van een nieuwe merknaam.

Waarom kiezen voor een rebranding?

Er zijn verschillende redenen die aan de basis van een rebranding kunnen liggen. Die kunnen zowel negatief als positief zijn. Zo kan een bedrijf gelinkt zijn aan een faillissement, een negatieve reputatie hebben of te hard lijken op een ander bedrijf met een negatief imago waar men liever niet mee geassocieerd wil worden. Verandering in de bedrijfsstructuur zoals een fusie, een nieuwe CEO of het betreden van een nieuwe of internationale markt kunnen de aanleiding zijn van een vernieuwde strategie die niet meer past bij de huidige visuele identiteit. Ook kan de bestaande merkidentiteit gewoon zo hard verouderd zijn dat iedereen het er mee eens is dat er dringend een modernisering nodig is.

Onze aanpak bij UXMen

Wij onderzoeken je huidige merkidentiteit en bespreken met jou welke waarden je graag wil uitstralen. Vervolgens zorgen we ervoor dat je visuele identiteit krachtiger terugkomt in het nieuwe design. Wij gaan voor een design dat een impact nalaat.

Jouw merknaam en identiteit

Samen met jou zoeken, selecteren en analyseren we de juiste zoekwoorden voor jouw platform. We onderzoeken welke termen worden gebruikt door het doelpubliek om tot hun verwachte resultaat te komen. Dan definiëren we de toptaken. Wat is de reden waarom gebruikers naar jouw platform komen? Tenslotte evalueren we welke termen tot een conversie leiden en omschrijven we naast de merknaam het doel in één zin.

Een logo dat werkt

Wanneer de merknaam en identiteit op punt staan, wordt dit omgezet naar een logo dat werkt. Zowel voor print als web, maar even goed op een muur. We werken toe naar een logo dat eenvoudig, herkenbaar en gericht is naar de gebruiker. Een logo dat de doelgroep begrijpt en herkent

Unieke huisstijl

In de huisstijl worden het kleurenpalet en de typografie bepaald.
De gevoelswaarde van de hoofdkleur en de accentkleuren worden afgewogen, en moeten passen binnen de context van de nieuwe merkidentiteit. De stijl en de leesbaarheid van de lettertypes worden bepaald naargelang de toepassing. Wordt het enkel gebruikt voor web, enkel voor print of is het een combinatie van beide? Ook wordt er gekeken naar de afstand van de gebruiker tegenover de tekst, waarna de lettergroottes worden bepaald. Dit allemaal voegen we samen in een huisstijlgids, waarbij we ook de regelruimte en het kleurgebruik opnemen.

Een design dat impact nalaat

Daarna kunnen onze designers aan de slag gaan met het nieuwe design. Zowel onze grafische als onze UX-designers creëren prototypes, designs en stijlelementen die over heel je online en offline communicatie ingezet kunnen worden. Eens deze aanpassingen in ontwikkeling gaan, zorgen we ervoor dat deze functioneel op en top in orde zijn, zodat het rebrandingsproces vlot kan verlopen.

Lees ook