Absolute aanrader
Hotjar is zeker een aanrader als het aankomt op extra analyses van je website. Naast Google Analytics kan je dankzij deze tool op visuele wijze de gedragingen en acties van bezoekers beter analyseren. Waar je voordien verschillende accounts op meerdere tools voor nodig had, kan je nu perfect in deze ene tool.
We vatten enkele van de meest nuttige elementen voor je samen.
1. Heatmaps
Waar klikken mensen vooral op (click heatmap), hoe scrollen ze door de pagina (mouse heatmap) en tot hoever scrollen ze op die pagina (scroll heatmap)? Het lijkt net een voetbal-analyse maar dan van je website. Volg de muisbewegingen op en kijk welke onderdelen vooral zichtbaar zijn voor je bezoekers. Probeer steeds de belangrijkste informatie zo hoog mogelijk op je website te plaatsen.
2. Visitor recordings
Bekijk filmpjes van hoe je bezoekers zich gedragen op je website. Volledige bezoekerssessies die inzicht geven in klikgedrag, muisbewegingen en scrolldiepte. Wat bekijken ze en zijn er drempels waarop bezoekers stuiten? Filter bepaalde recordings uit en ga specifiek op zoek naar bepaalde drempels.
3. Conversion funnels
Vind je conversies belangrijk en wil je eens graag ontdekken welke weg je bezoekers daarvoor aflegden, dan kan je met deze optie de conversion funnels bestuderen en -uiteraard- optimaliseren. Probeer de conversion funnel zo laagdrempelig mogelijk te maken: hoe minder drempels, hoe sneller men kan converteren.
4. Form analysis
Maak je gebruik van formulieren en wil je onderzoeken waar sommigen eventueel afhaken? Dan kan je met deze tool elk afzonderlijk veld dat men al dan niet invult analyseren. Optimaliseer aan de hand van deze tool je formulieren door ze eventueel korter te maken indien dat vereist is.
5. Feedback polls
Dankzij deze handige tool realiseren we zelf ons toptaken onderzoek. Stel enkele korte vragen om zoveel mogelijk mensen te bereiken en een algemeen inzicht van je bezoekers te krijgen. Probeer telkens te focussen op één onderwerp. Voorbeeld: waarom kom je naar onze website?
6. Surveys
Wil je toch liever een uitgebreider onderzoek doen, kan je gebruik maken van de survey of enquête-tool die Hotjar aanbiedt. Hier kan je meerdere vragen stellen en dieper op bepaalde onderwerpen ingaan. Ideaal voor een gebruikersonderzoek!
7. Recruit test users
Ben je een echte tester en wil je graag een database aanleggen met personen die jou nieuwsbrieven beoordelen? Verzamel feedback door deze testpanel je nieuwsbrieven of andere uitnodigen voor te leggen. Vaak gebruiken we een incentive om bezoekers te overtuigen om aan de feedbacktest deel te nemen.