16.07.2019

Google Search Console in 7 stappen

In een eerder artikel lichtten we het belang al toe van technische SEO voor een goede online vindbaarheid van je website. Google Search Console, voorheen gekend als Webmaster tool, is één van de belangrijkste (én gratis) tools om hier inzicht in te krijgen.

Sinds kort is een nieuwe en verbeterde versie van Google Search Console uitgerold. Wij helpen jou in 7 stappen op weg met het gebruik van deze tool.

Waarom Google Search Console gebruiken?

Met Google Search Console krijg je inzicht in hoe Google je website ziet. Mogelijke indexeringsproblemen kunnen met deze tool eenvoudig opgespoord worden, met als doelstelling de online prestaties van je website te kunnen verbeteren. Via de verschillende rapporten kan je onder andere controleren of Google je webpagina’s wel goed kan crawlen, of er problemen zijn met het mobiele gebruiksgemak of beveiligingsproblemen opsporen.

Bovendien kan je ook interessante inzichten krijgen over hoe vaak je website in Google werd weergegeven en met welke zoekwoorden je zichtbaar was op de zoekresultatenpagina. Deze info kan je niet terugvinden in andere tools, zoals Google Analytics.

Hoe Google Search Console gebruiken?

Stap 1: je website toevoegen & verifiëren

Om je website te kunnen toevoegen aan Google Search Console moet je beschikken over een Google account. Indien je hier nog niet over beschikt, kan je het eenvoudig aanmaken via deze link.

Surf vervolgens naar Google Search Console om je website toe te voegen. Je kan een property aanmaken die een volledige domein omvat (bv. uxmen.be) of een property die beperkt is tot een vertakking van je website (bv. enkel https://www.uxmen.be – zie voorbeeld onderaan).

Een domeinproperty verzamelt gegevens van alle subdomeinen, protocollen en subpaden van je property. Bijvoorbeeld: uxmen.be dekt onder andere onderstaande url’s:

  • http://uxmen.be
  • http://www.uxmen.be
  • https://uxmen.be
  • https://www.uxmen.be
  • https://www.subdomein.uxmen.be
  • https://www.uxmen.be/nl/blog/google-search-console-in-7-stappen

Wanneer je kiest voor een URL-voorvoegsel, beperk je je tot het opgegeven voorvoegsel. Bv. https://www.uxmen.be dekt:

  • https://www.uxmen.be/nl/blog/google-search-console-in-7-stappen
  • https://www.uxmen.be/sea-analyse

Maar niet:

  • http://uxmen.be
  • http://www.uxmen.be
  • https://uxmen.be

Van zodra je een propertytype toegevoegd hebt, dien je te verifiëren dat deze website jouw eigendom is. Afhankelijk van de gekozen property, zijn er andere verificatiemogelijkheden.

  • Kies je voor een domeinproperty, dan kan de verificiatie enkel uitgevoerd worden via DNS-record. Klik hier voor meer informatie.
  • Bij een URL-voorvoegsel heb je meerdere mogelijkheden. De verificatie kan uitgevoerd worden via een HTML file, HTML-tag, via Google Analytics, Google Tag Manager of DNS-record.

Heb je hulp nodig bij het opzetten van je Google Search Console account? Onze SEO-specialisten helpen je graag verder. Contacteer ons vandaag nog.

Stap 2: Koppel Google Search Console aan Google Analytics

Zoals eerder vermeld, biedt Google Search Console een mooie aanvulling aan de data uit Google Analytics. Deze bijkomende gegevens kunnen gevisualiseerd worden in Google Analytics. Hiervoor dien je een eenvoudige koppeling tussen de twee tools door te voeren.

Surf naar Google Analytics, log in met je Google account en klik links onderaan op ‘beheerder’ om naar je admin paneel te gaan. Klik vervolgens op Property-instellingen en scrol naar ‘Search Console’. Voeg hier jouw geverifieerde website toe.

Stap 3: Voeg je sitemap.xml toe

Een xml-sitemap is een overzicht van alle pagina’s van je website die geïndexeerd mogen worden. Dankzij een sitemap kunnen zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo de inhoud van je website snel doorzoeken en vervolgens indexeren. Webpagina’s die je niet wil laten verschijnen in de zoekresultaten, zoals een bedankingspagina, neem je dus niet op in je sitemap. Een sitemap is dus onmisbaar bij zoekmachine optimalisatie.

Het is aangeraden om je sitemap.xml toe te voegen aan Google Search Console. Dat kan eenvoudig door in de navigatie van Google Search Console te klikken op ‘sitemap’ en vervolgens je url van de sitemap in te vullen.

Stap 4: Spoor indexfouten op

Nadat Google je pagina’s gescand en geïndexeerd heeft, zal het een indexstatus toekennen aan al je pagina’s. Er zijn vier verschillende indexstatussen:

  • Fout: de pagina’s konden niet geïndexeerd worden en dat lijkt niet de bedoeling te zijn. Welke fout er precies opgetreden is, kan je terugvinden onder ‘details’. Het is van groot belang om deze fouten op te lossen, om je online vindbaarheid te verbeteren.
  • Uitgesloten: de pagina’s konden niet geïndexeerd worden, maar het lijkt ook de bedoeling te zijn. Het betreft pagina’s die niet opgenomen zijn in de sitemap en er ‘noindex’ in de code van de pagina staat of als deze uitgesloten werden via het robots.txt bestand.
  • Geldig met waarschuwing: deze pagina’s werden geïndexeerd, maar er is wel een probleem ontdekt. Het is belangrijk dat er gecontroleerd wordt wat er precies fout liep. Klik op ‘Geldig met waarschuwing’ zodat het kadertje oranje kleurt en lees vervolgens de details van de foutmeldingen.
  • Geldig: een overzicht van de geïndexeerde pagina’s van je website.

Om een zo hoog mogelijke online vindbaarheid te realiseren is het belangrijk om enkel waardevolle pagina’s te laten indexeren door Google. Pagina’s waarbij foutmeldingen verschijnen dienen dus bekeken te worden en opgelost te worden. Wens je hier ondersteuning voor door een SEO-expert? Neem dan snel contact op met UXMen.

Stap 5: controleer of je website mobielvriendelijk is

Anno 2019 is het ondenkbaar dat je een website online plaatst die niet geschikt is voor mobiele apparaten. Ook Google hecht veel belang aan de mobiele gebruiksvriendelijkheid van je website. Om na te kijken of jouw website voldoet aan deze voorwaarden, duik dan in het mobiele bruikbaarheid rapport in Google Search Console.
Staat er onder ‘Fout’ een ander cijfer dan 0? Controleer dan zo snel als mogelijk de details van de fout en los het op samen met je webdeveloper. Het zal je online vindbaarheid ten goede komen.

Stap 6: Analyseer je prestatierapport

In het rapport prestaties ontdek je hoe vaak je website weergegeven wordt in de zoekresultaten, op welke positie je website gemiddeld verschijnt en of ze doorklikken naar je website. Een uitstekend rapport om inzicht te krijgen in je organische vindbaarheid met bepaalde keywords.

Sinds de nieuwe versie van Google Search Console kan je de resultaten van je prestaties tot 16 maanden terug bekijken. Zeer handig om analyses over langere periodes te doen.

Hoe ga je te werk? Stel eerst je filters goed in. Er zijn uitgebreide filtermogelijkheden. Zo kan je bijvoorbeeld filteren op zoektype, kies bijvoorbeeld afbeeldingen, als je je vindbaarheid in Google images onder de loep wil nemen. Onder ‘nieuw’ vind je nog bijkomende filters, namelijk zoekopdracht, pagina, land of apparaat. Hiermee kan je bijvoorbeeld enkel de zoekresultaten uit België analyseren.

Door te klikken op een van de blokken: Klikken, vertoningen, gemiddelde CTR (klikfrequentie) of gemiddelde positie, kan je een grafiek zien met de resultaten. Hier kan je ook meerdere grafieken combineren.

Onder de grafieken vind je nog veel meer waardevolle informatie over welke zoekwoorden de mensen ingaven om jullie website te zien verschijnen in de zoekresultaten, hoe vaak ze doorklikten en op welke positie jullie gemiddeld staan met het zoekwoord. Ontdek ook zeker de andere tabs: pagina’s, landen, apparaten en zoekopmaak.

  • Pagina’s: de URL die verscheen in de zoekresultaten
  • Landen: details over het land waar de zoekopdracht vandaag kwam.
  • Apparaten: het type apparaat waarmee de gebruiker zocht, namelijk computer, tablet of mobiel.
  • Zoekopmaak: Vertegenwoordigt een speciale zoekresultaatfunctie, zoals een uitgebreid resultaattype of een AMP (Accelerated Mobile Pages)

Stap 7: Controleer interne & externe links

Gedegen interne en externe linkbuilding zijn factoren die de online vindbaarheid van je website kunnen verbeteren. In het linkse rapport kan je een overzicht vinden van de meest gelinkte externe en interne pagina’s binnen je website. Je kan ook achterhalen welke externe websites het vaakst naar je website linken en welke tekst ze hiervoor gebruiken om naar jullie te verwijzen.

Lees ook