24.10.2018

Google My Business

Zou het niet handig zijn als mensen die naar je bedrijf op zoek zijn gewoon je bedrijfsnaam kunnen intypen op Google Maps? Of misschien wil je ook graag wat meer organische visibiliteit genereren op zoekmachines zoals Google? Gebruik daarom Google My Business. Deze gratis tool van Google zet je niet alleen -letterlijk- op de kaart maar geeft je bedrijf een online boost in de zoekresultaten.


Google My what?

Google My Business, of kortweg GMB, is een gratis tool van Google waarmee je jouw bedrijf gaat beschrijven. Denk aan volgende zaken: wat doen we, waar kan je ons terugvinden, op welke uren kan je ons bereiken, … en ga zo maar door. Heel handige en zeer nuttige informatie voor zij die naar jou of gerelateerde services op zoek zijn.

Voorbeeld: je hebt een vraag voor een van onze experten bij UXMen maar je hebt je laptop niet bij de hand. Je weet het telefoonnummer niet van buiten en vraagt je af of we ook tijdens de middag te bereiken zijn. Je doet daarom een zoekopdracht in Google: “UXMen Edegem”.

Rechts van je zoekresultaten krijg je een kaart of listing over UXMen te zien. Alle nodige informatie kan je daar raadplegen.

Waarom is het belangrijk

Plaats jezelf op de kaart

Zorg dat jij je eigen bedrijf op Google claimt. Zo verschijn je, na verificatie, met jouw bedrijf op Google Maps en naast de zoekresultaten. Je wordt dus sneller gevonden en valt gewoon meer op. Opvallen staat gelijk aan klikken en dat wil zeggen dat je meer websitebezoekers kan aantrekken.

Daarnaast zorgt het ook voor lokale suggesties. Als mensen in jouw buurt op zoek zijn naar iets wat jij aanbiedt, zal je als suggestie bij deze zoekopdracht getoond worden. Vergeet dus zeker niet om je beschrijvingen en services in je account aan te vullen.

Zorg voor correcte info

Heb je al een GMB-account? Vergeet dan zeker niet om al je informatie zo correct en volledig mogelijk aan te vullen. Anderen, o.a. concurrenten, kunnen namelijk suggesties doen en zo je informatie aanpassen of foutief invullen. Controleer daarom van tijd tot tijd in je GMB-account of alle informatie nog klopt. Je krijgt niet altijd een melding als anderen suggesties doen of als Google beslist om informatie online te plaatsen.

Tip: deel je Facebook-berichten ook op je GMB-account. Dit verhoogt je aanwezigheid en helpt je beter te scoren. Kies je onderwerpen daarom zorgvuldig uit!

Ga in gesprek

Mensen kunnen via de GMB-listing vragen stellen. Probeer de vragen op te volgen en geef correcte antwoorden. Probeer zowel positieve als negatieve vragen zo goed mogelijk op te vangen.

Stimuleer reviews

Probeer tevreden klanten aan te zetten om je bedrijf een review te geven op Google. Andere potentiële klanten krijgen zo een idee van je service en durven wellicht sneller contact op te nemen. Speel zeker ook in op negatieve commentaar. Probeer uit te zoeken wat er verkeerd ging en hoe je dit alsnog zou kunnen oplossen of verbeteren. Geef je ons graag een review? Meld je dan eerst aan met je Gmail-account op Google.

Nuttige weetjes

We sommen nog enkele nuttige weetjes voor je op:

  • Vul de basisinformatie over je bedrijf zelf zo volledig mogelijk aan. Controleer je info op tijd in je GMB-account en voorkom dat anderen verkeerde informatie over je bedrijf online plaatsen.
  • Voeg relevante foto’s toe van je bedrijf en/of je activiteiten. Dit helpt je visueel meer op te vallen.
  • De bedrijfsomschrijving omvat 750 karakters. Enkel de eerste 250 zijn zichtbaar in het overzicht. Plaats daarom belangrijke zoekwoorden in de eerste 250 karakters.
  • Durf al eens een emoji te gebruiken in de posts die je deelt. Sinds kort is het ook mogelijk om te zoeken met emoji’s. Is er een emoji die jouw activiteit perfect aantoont? Aarzel dan niet om deze eens te posten. Overdrijf natuurlijk niet, dat komt niet professioneel over.
Lees ook