10.08.2018

Facebook: international pages

Internationale pagina's of global pages: hoe kan je als merk jezelf positioneren op Facebook aan de hand van deze nuttige tips.

Facebook internationale pagina’s (of ook wel Facebook Global pages) zijn de ideale manier om je internationaal merk te positioneren op het social media kanaal. Je combineert het gekende wereldwijde merk met de voordelen van lokale berichten. Een merk dat een overkoepelende functie heeft en dat zich automatisch afstemt op basis van waar jij je bevindt en in welke taal jij je Facebook-pagina hebt ingesteld.

Let wel op!

De functie werd (tijdelijk) uitgeschakeld. Het is momenteel niet meer mogelijk om deze structuur op te zetten of te implementeren. De mogelijkheid bestaat dat deze terug geactiveerd zal worden in de toekomst, maar er is nog geen duidelijkheid of en wanneer dit juist zou zijn. 

Wat is het voordeel?

Doordat je gebruik maakt van deze structuur kan je één merknaam, en dus één URL, positioneren in de gehele wereld zonder daarbij de voordelen van lokaal engagement te verliezen. Naast de hoofdpagina, die trouwens onzichtbaar is en de hele onderliggende structuur bevat, zal je verschillende onderliggende pagina’s per land kunnen aanmaken. Zo kan je steeds in interactie staan met je fanbase in de correcte taal.

Welke pagina krijg je dan te zien? Afhankelijk van je instellingen op je persoonlijke pagina gaat Facebook de pagina tonen die daarbij aansluit. Dit wordt voornamelijk op basis van je IP-adres, woonplaats en taalinstelling bepaald.

Daarnaast krijg je ook nog eens globale statistieken van je merk zelf te zien. Geen gedoe meer met het verzamelen van de statistieken van de verschillende pagina’s.

Deze structuur geeft je dus veel meer mogelijkheden om een grote fanbase op te bouwen en daarbij de lokale interactie te stimuleren.

En, hoe zit het met adverteren?

Ook bij het adverteren in Facebook Ads zal je in je globaal account kunnen afstemmen op lokale markten. Belangrijk is uiteraard om de juiste targeting te gebruiken om zo steeds je gewenste doelgroep te bereiken.

Het voordeel bij adverteren op Facebook is natuurlijk dat je als marketeer een goed overzicht van alle acties alsook alle resultaten van die acties krijgt. Het nadeel is dat je misschien met meerdere personen toegang tot hetzelfde account hebt en zo wat het overzicht verliest.

Lees ook