01.06.2021

De voor- en nadelen van een subdomein of subdirectory voor SEO

Subdomein of subdirectory? Welke keuze is het beste in functie van de SEO van je website en maken ze überhaupt wel een verschil? Dit is een lopend debat tussen SEO specialisten waar veel verwarring rond bestaat. In deze blog scheppen we meer duidelijkheid rond dit onderwerp vanuit eigen ervaring én uitgebreide research.

Wat is het verschil tussen een subdomein en subdirectory?

Eerst en vooral is het belangrijk om te begrijpen wat het verschil is tussen deze twee. Een subdomein is een deel van je hoofdwebsite dat beschouwd wordt als een aparte entiteit, bijvoorbeeld jobs.domeinnaam.be. Een subdomein wordt afzonderlijk gecrawld en geïndexeerd door zoekmachines als Google. We behandelen het thema ‘subdomein’ al kort in ons blogartikel over de beste domeinnaam en URL-opbouw voor SEO.

Een subdirectory of subfolder is een vertakking binnen je hoofddomein. Dit zijn pagina’s op je website die, in tegenstelling tot een subdomein, wel bijdragen tot de SEO autoriteit van je hoofddomein. Een subdirectory of subfolder ziet er bijvoorbeeld als volgt uit: www.domeinnaam.be/jobs

Hoe beïnvloedt een subdomein de SEO van je website?

Wanneer het gaat over de SEO-vriendelijkheid van je website stelt men vaak de vraag of een subdomein wel de juiste keuze is? De content op je subdomein wordt niet mee in overweging genomen bij de SEO-ranking van je hoofddomein. Daarom is het van groot belang dat je goed nadenkt over wanneer je een subdomein best gebruikt en wanneer niet. Je wilt namelijk geen SEO-waarde van je hoofddomein wegnemen en zo je autoriteit binnen Google verminderen. Hoe meer relevante en gerelateerde content je aan je hoofddomein toevoegt, hoe beter je plek in de SERP (Search Engine Result Page) zal zijn.

Is een subdirectory altijd de beste keuze?

Zoals eerder vermeld draagt alle content die je aan subfolders toevoegt bij aan de autoriteit van je website binnen Google. Subdirectories staan je toe om je website op te bouwen uit thematische vertakkingen. Hoe dieper je in de vertakkingen gaat, hoe specifieker de content zal zijn. Op deze manier creëer je een soort van boomstructuur met veel pagina’s die de noden van je bezoekers vervullen.

Naast het feit dat je de autoriteit van je website binnen zoekmachines vergroot door content toe te voegen, creëer je kansen voor interne linkbuilding. Zo verbind je gerelateerde topics die zoekmachines helpen de structuur van je website beter te begrijpen.

Maar… dit wil zeker en vast niet zeggen dat een subdomein altijd een slechte keuze is! Soms kies je hier net beter wel voor:

  • wanneer het helpt om de content op je website beter te segmenteren. Het staat je toe grote hoeveelheden content toe te voegen zoals een niche autoriteit naast je core business, bijvoorbeeld support.google.com. Of wanneer je een andere brand experience wil toevoegen, zoals een subdomein voor je B2B klanten en een andere voor je B2C klanten.
  • wanneer het voor een betere user experience zorgt. Het is namelijk belangrijk dat je bezoekers vinden wat ze nodig hebben in gemiddeld drie of vier klikken. Een chaotische website waarop bezoekers verloren lopen door een onduidelijke, uitgebreide navigatie heeft indirect gevolgen op je positie in zoekmachines.
  • wanneer de content geen SEO meerwaarde voor je website biedt. Deze kan je omwille van praktische redenen toevoegen onder een subdomein zonder dat je SEO-waarde wegneemt van je hoofddomein. Bijvoorbeeld: service center, formulieren, … Dit kan het geval zijn bij een marketingcampagne waarbij het volume aanzienlijk genoeg is dat het een eigen subdomein verdient.
  • wanneer je tijd wil besparen en snel nieuwe content wil toevoegen aan je website. Er komt namelijk geen IT of development aan te pas wanneer je een subdomein binnen tools als Hubspot of Unbounce wilt aanmaken.

Conclusie: subdomein vs subdirectory

Kies je nu best voor subdomeinen of voor subdirectories in functie van de SEO van je website? Helaas is er op deze vraag geen sluitend antwoord. Het hangt af van website tot website en de context waarin deze zich bevindt. Probeer daarom te begrijpen wat de impact op vlak van SEO zal zijn en welke factoren voor jouw website het hardst doorwegen.

Neem volgende zaken in overweging om de juiste keuze te maken:

  • Voeg SEO bevorderende content zeker toe aan je hoofddomein (vb: blog).
  • Hoe dieper de boomstructuur van je website gaat, hoe moeilijker het voor zoekmachines wordt om je website te crawlen.
  • Behoud een duidelijke en gebruiksvriendelijke navigatie.
  • Vermijd complexe URL-structuren.
  • Segmenteer onderwerpen op een logische wijze.
  • Niet alle content draagt bij aan de SEO van je website.
Lees ook