13.09.2019

De 5 W’s van een social media strategie

Omni-present zijn, je hoort het zo vaak, maar vooral toch op social media. Want ‘iedereen’ zit op social media en dit is dus bij uitstek de manier om tot bij je doelpubliek te geraken. Hoe je dat best doet, leggen we uit aan de hand van de 5 W’s.

Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, … Social media kanalen die populair zijn en vaak door bedrijven worden ingezet om met hun doelpubliek leuke posts en weetjes te delen. Toch zien we dat veel bedrijven niet zo goed weten hoe ze dat best aanpakken en gewoon ‘aanwezig zijn’.

Een social media strategie helpt je om je online aanwezigheid een doel en structuur te geven. Start daarom met de gekende 5 W-vragen alvorens je voor jouw bedrijf een profiel of pagina aanmaakt op allerlei social media kanalen.

  • Waarom wil je op social media staan?
  • Wie is je doelpubliek?
  • Wat ga je delen?
  • Waar kan je het best deze info posten?
  • Wanneer leest je doelpubliek het liefst deze informatie?

Waarom wil je op social media staan?

Waarom wil je online aanwezig zijn? Wat is het achterliggende doel? Denk eens goed na bij wat je graag zou willen bereiken met social media. We geven je enkele mogelijke redenen:

  • Awareness: meer merkbekendheid
  • Informatief: relevante informatie posten en lezers stimuleren om te delen met hun eigen netwerk
  • Employer branding: de personen (werknemers) achter het merk tonen en hen als je ambassadeurs inzetten voor je zoektocht naar nieuwe werknemers.
  • Verkoop: meer leads genereren; meer producten of diensten verkopen
  • Verkeer: meer verkeer naar je website sturen
  • Support: snel antwoorden op vragen bieden

Vaak zal je meerdere doelen willen behalen. Belangrijk is om ze allemaal te kunnen vervullen. Stel daarom prioriteiten op zodat je de belangrijkste doelen zeker behaalt.

De keuze van de kanalen zal voor een deel ook samenhangen van de doelen die je wenst te behalen. Sommige kanalen verlenen zich al beter tot het stimuleren tot actie dan anderen. Afhankelijk van wat je graag wilt bereiken en waar je als bedrijf voor staat, zal je al dan niet voor bepaalde kanalen kiezen.

Wie is je doelpubliek?

Eens je besloten hebt waarom je graag online aanwezig wil zijn, dien je je doelpubliek te definiëren. Wie wil je graag bereiken? Of beter, wie zijn jouw (potentiële) klanten?

Schrijf voor jezelf eens uit hoe het profiel van je klanten er uitziet. Stel met andere woorden buyer personas op van verschillende profielen die voor jouw bedrijf belangrijk zijn. Bij het opstellen van profielen kunnen volgende vragen je op weg helpen:

  • Hoe oud zijn ze? Verdeel je buyer personas eventueel in leeftijdsgroepen.
  • Is geslacht belangrijk? Indien ja, hoe zouden deze doelgroepen van elkaar verschillen?
  • Welke functie beoefenen ze? En hoe kan dit bepalend voor je business?
  • Wat zijn hun interesses?
  • Waar kan je hen zoal terugvinden?
  • Welke activiteiten doen ze zoal in hun vrije tijd?

Het opstellen van profielen of buyer personas gaat je helpen om een duidelijke richting te kiezen. Zo zal je na deze analyse wel merken met welke kanalen je welke type van persoon het best kan bereiken.

Wat ga je delen?

Welke informatie wil je delen? Deze sluit het beste aan bij het doel (of de doelen) die je gekozen hebt. Ook je buyer personas helpen je om te bepalen hoe en welke boodschap je gaat delen.

Uiteraard gaat deze stap ook afhangen van de bedrijfsactiviteiten die jij uitvoert. Denk hierbij aan het onderscheid tussen producten verkopen en lezers informeren.

Veel om over na te denken. De bedoeling is om relevante content te delen met je doelgroep met de juiste boodschap, op het juiste kanaal en tijdstip.

Waar ga je deze informatie delen?

In de volgende stap ga je bepalen op welke kanalen je je boodschap gaat delen. Zo kan het ook zijn dat je per kanaal een specifiek doel wenst te behalen. Bijvoorbeeld: informeren via LinkedIn, support op Twitter, employer branding op Facebook.  

Op elk kanaal aanwezig zijn is niet nodig. Kies die kanalen uit die het beste passen bij het behalen van je doelen en waarvoor je voldoende resources kan vrijmaken om consistent op aanwezig te zijn. Vergeet niet dat het opvolgen van reacties ook best wel wat tijd in beslag kan nemen.

Wanneer ga je delen?

Welke moment is het meest ideaal om je doelpubliek te bereiken? Enig onderzoek is nodig maar wij kunnen je alvast volgende vuistregel meegeven:

  • B2C klanten bereik je best ‘s avonds en in het weekend
  • B2B klanten bereik je best overdag in de week. Bij voorkeur op een dinsdag of donderdag voormiddag.

We raden je toch ook aan om zelf verschillende dagen en uren uit te proberen. Niet elke dag is voor iedereen of elk product hetzelfde. Denk maar aan vakantieperiodes, seizoensgebonden producten, ouders met kinderen die vaak 4/5 werken, …

Testen, testen en evalueren is de boodschap!

Next steps

Als je bovenstaande denkoefening volledig hebt doorlopen en uitgeschreven, heb je al een goede basis voor een verder plan van aanpak. In de volgende fase ga je je strategie vertalen naar een concreet social media marketing plan.

Zo zal je onder andere concreet bepalen:

  • de look & feel van je communicatie;
  • welke boodschap je wanneer en waar online wil zien verschijnen;
  • welke tone of voice je gaat gebruiken in je boodschappen;
  • enzovoort. 

Probeer een rode draad te gebruiken doorheen je communicatie zodat je eenduidig communiceert over alle platformen heen.

Denk dus zeker aan het opmaken van een content kalender! 

Andere relevante artikels:

Geschreven door
Iris Exelmans
Digital Marketeer & Data Specialist

Lees ook