02.06.2020

Conversie optimalisatie in 3 stappen

Conversie ratio optimalisatie (CRO) betekent dat je ernaar streeft om het aantal converterende websitebezoekers te verhogen. Afhankelijk van het type website en de producten of diensten die je aanbiedt, verschillen conversies.

Een conversie kan online verkoop zijn of contactopnames, offerteaanvragen, maar ook nieuwsbriefinschrijvingen of het downloaden van een whitepaper kunnen micro- of macroconversies zijn voor een website-eigenaar.

Hoe efficiënt online groei realiseren?

Wanneer je meer conversies wil bekomen via je website of webshop, moet je dat gestructureerd aanpakken, gebaseerd op data en niet in het wilde weg veranderingen doorvoeren aan de website. Via ons CRO-stappenplan ontdek je hoe je een conversie optimalisatie best aanpakt.

1. Start met grondige analyses

Om een doordachte CRO-strategie op te kunnen stellen, moet je weten wie je website bezoekt, hoe de bezoekers momenteel navigeren doorheen de website of waar en waarom potentiële leads afhaken. Dankzij onderstaande grondige analyses, kan je op deze vragen een antwoord formuleren en dus ook doordachte beslissingen nemen om meer conversies te genereren:

  • Prestatieanalyse: om een duidelijk beeld te krijgen van de sterktes en zwaktes van de huidige website of webshop, analyseren we de statistieken van de website via Google Analytics.
  • Toptakenonderzoek: We vragen rechtstreeks aan de bezoekers waarom ze naar de site komen en tot welke doelgroep ze behoren. Een snelle manier om nuttige input te verzamelen van een grote groep potentiële leads.
  • Heatmaps, clickmaps en/of scrollmaps: we brengen het klik- en scrollgedrag van de bezoekers in kaart. Hiermee brengen we grondig in kaart of er mogelijk ‘blindheid’ is van bepaalde knoppen of informatie op de pagina.
  • Expert review (UX-audit): een UX-researcher scant en analyseert de websites op vlak van gebruikerservaring en formuleert aanbevelingen om mogelijke drempels op vlak van usability in kaart te brengen.

Al je bevindingen bundel je in een strategisch rapport. Dat document vormt de basis voor een User Experience (UX)-designer om te kunnen zien waar de pijnpunten van de website liggen en wat er verbeterd kan worden.

2. Verbeteren van de gebruikerservaring

Een optimale gebruikservaring op een website is essentieel voor het verwerven van meer conversies. Elke kleine frustratie of drempel kan leiden tot het afhaken van bezoekers. Een webshop mag nog zo hip en trendy zijn, als men niet snel genoeg kan navigeren naar het gewenste product, door ongebruiksvriendelijke filters en/of navigatie of doordat bijvoorbeeld webpagina’s te traag inladen, zal men afhaken.

Voor het optimaliseren van de gebruikerservaring dient de volledige customer journey op punt te staan:

  • een overzichtelijke navigatie
  • een doordachte informatie architectuur
  • een gebruiksvriendelijke zoekfunctie
  • snelle laadtijd van de website
  • een goede mobiele weergave
  • een eenvoudige check-out flow
  • ...

De gebruiksvriendelijkheid van het platform staat voorop, desalniettemin zijn UX’ers expert in het combineren van usability én design. Het oog wil uiteraard ook wat.

3. Kwalitatieve websitebezoekers aantrekken dmv online marketing

Succesvolle conversie optimalisatie stopt niet bij het UX-vriendelijk optimaliseren van je website. Op basis van online marketing campagnes kan je de juiste doelgroep op je website krijgen. Een zeer belangrijke stap hierbij is het meten, analyseren en optimaliseren van de resultaten van je campagnes. Google Analytics is dé tool om de resultaten van je inspanningen te meten. Google Analytics berekent de conversieratio door het aantal voltooide doelen te delen door het aantal websitesessies. Het is dus zeer belangrijk dat je conversie tracking instelt en deze doelen meet. In sommige gevallen is het nodig om hiervoor custom tracking in te stellen via Google Tag Manager. Hoe meer je meet, hoe meer data je hebt om vervolgens weer doordachte beslissingen te maken op het vlak van conversieoptimalisatie.

Lees ook