21.10.2020

Channable en feed-based advertising voor webshops

Channable is een feed management tool voor eigenaars van een webshop. Dat wil zeggen dat je met de hulp van Channable gemakkelijk producten kan adverteren via Google Shopping en socialmedia-kanalen. Je kan ook online producten uploaden op websites zoals Bol.com en Zalando.

Wat is feed management?

Een feed is een xml. of xls. exportbestand opgebouwd uit regels en kolommen met daarin specifieke productdata. Productdata  zoals prijzen, voorraad en beschrijvingen worden opgenomen in het bestand. Feed management is vervolgens het opstellen en optimaliseren van deze feeds.

Channable is een feed management tool die je webshop koppelt met kanalen als Google Shopping, Facebook Shopping, Instagram Shopping, Bol.com, Zalando, etc. zodat je een variabele voorraad en variërende prijzen toch kan automatiseren.

Channable: automatiseren van e-commerce advertising

Naast een feed management tool is Channable ook een zogenoemde PPC (pay-per-click) tool. Pay per click wil zeggen dat je betaalt voor elke keer iemand op je online advertentie klikt. De bekendste vorm van PPC is search engine advertising. Dankzij Channable kan je eenvoudig dynamische advertenties maken op basis van de artikelen in je productfeed, feed-based advertising dus. De advertenties zijn dynamisch omdat ze automatisch synchroon blijven met eventuele voorraad- of prijswijzigingen.

Feed-based advertising met Channable is interessant…

  • … wanneer je producten via een webshop verkoopt;
  • … wanneer je je producten ook wil aanbieden op webwinkels zoals Bol.com, Zalando, Amazon, … Bekijk hier alle exportkanalen;
  • … wanneer je een groot aanbod producten hebt;
  • … wanneer je assortiment variabel is (prijzen, voorraden, …).

Op voorwaarde dat je productfeed geoptimaliseerd is met de juiste informatie over kleuren, maten, voorraden, levertijden etc. is feed-based advertising een aanrader voor e-commerce.

De voordelen van Channable voor e-commerce

Je wint tijd. De advertenties lopen automatisch en kanalen zoals Google Shopping Ads, Facebook Ads of Instagram Ads genereren zelf de correcte prijs. Je hoeft geen manuele aanpassingen te doen. Over automatisatie gesproken willen we je er ook even op wijzen dat marketing automation een heel lucratieve strategie is voor je webshop. Denk maar aan automatische abandoned cart e-mails.

De klantentevredenheid van je merk zal ook stijgen. Je bereikt meer klanten die op zoek zijn naar jouw oplossing of product. En daarnaast adverteer je enkel de producten die op voorraad zijn en waar de klant meteen van kan genieten.

Channable maakt van campagnebeheer kinderspel aangezien je zelfs geen keyword research meer hoeft te doen. Als de SEO aanpak van je webwinkel grondig werd uitgevoerd, heb je meteen alle relevante long-tail keywords gecovered omdat Channable gebruik maakt van de productbeschrijvingen uit je feed.

Channable en Google Shopping Ads

Zoals hierboven vermeld, is Channable ideaal om een campagne via Google Shopping Ads, Facebook Ads en Instagram Ads te laten lopen. De werkwijzen zijn gelijkend, maar we lichten in dit artikel graag uit hoe zo’n connectie precies zou werken tussen Channable en Google Shopping Ads.

Als je al ervaring hebt met Google Shopping Ads weet je dat je altijd start vanuit Merchant Center, gekoppeld aan je Google Ads account. Via Merchant Center upload je alle producten waarop je graag zou adverteren. Je kan individuele producten uploaden of meerdere via een product feed. Uiteraard maken we gebruik van dat laatste dankzij de feed management tool: Channable.

In Channable ga je een lijst aan producten importeren vanuit je database. Zoals eerder vermeld is deze lijst een exportbestand (xml., csv. of Google Spreadsheet) met productspecifieke informatie. Is je webshop gebouwd in Lightspeed, Magento, WooCommerce of Shopify? Gelukzak, je kan de plugins van Channable gebruiken om je productfeed te importeren.

Vervolgens ga je Google Shopping connecteren met Channable. Je voegt Google Shopping toe als nieuwe feed. Channable zal vragen om het land waar je je online producten wil verkopen te selecteren en het marktsegment omdat de verplichte data die Google Shopping nodig heeft verschilt per marktsegment. In een volgende fase link je alle nodige velden van je productfeed met de velden van Google Shopping in de ‘Finalize’-tab van Channable.

De koppeling tussen Channable en Google Shopping zorgt ervoor dat zodra een product uitverkocht is, de advertentie automatisch pauzeert totdat het product weer op voorraad is. Zo ontstaan er geen extra PPC-kosten en krijg je geen ontevreden klanten aan de lijn. Om aan te tonen of een product nog in stock is of andere specifieke kenmerken, kan je regels toevoegen aan een lijst:

Nadat je de velden gelinkt hebt en regels aan je productfeed hebt toegevoegd in Channable, activeer je de product feed. Tot slot koppel je de productfeed met Google Shopping door simpelweg de preview URL van Channable te kopiëren en plakken in je Google Merchant Center account bij Create Product Feed.

Zo, nu ben je klaar om je eerste feed-based advertentie op te zetten via Google Shopping Ads! Facebook Shopping Ads volgen ongeveer hetzelfde stramien. En om ten slotte nog een extra buzzword te droppen in dit artikel kan je ook met remarketing een verhoogde online omzet genereren van je webshop. Gebruik de Facebook Pixel en adverteer de producten die een websitebezoeker op je webshop bekeken heeft, maar waar hij geen aankoop deed. En verkopen maar!

Lees ook