Als je al ervaring hebt met Google Shopping Ads weet je dat je altijd start vanuit Merchant Center, gekoppeld aan je Google Ads account. Via Merchant Center upload je alle producten waarop je graag zou adverteren. Je kan individuele producten uploaden of meerdere via een product feed. Uiteraard maken we gebruik van dat laatste dankzij de feed management tool: Channable.
In Channable ga je een lijst aan producten importeren vanuit je database. Zoals eerder vermeld is deze lijst een exportbestand (xml., csv. of Google Spreadsheet) met productspecifieke informatie. Is je webshop gebouwd in Lightspeed, Magento, WooCommerce of Shopify? Gelukzak, je kan de plugins van Channable gebruiken om je productfeed te importeren.
Vervolgens ga je Google Shopping connecteren met Channable. Je voegt Google Shopping toe als nieuwe feed. Channable zal vragen om het land waar je je online producten wil verkopen te selecteren en het marktsegment omdat de verplichte data die Google Shopping nodig heeft verschilt per marktsegment. In een volgende fase link je alle nodige velden van je productfeed met de velden van Google Shopping in de ‘Finalize’-tab van Channable.
De koppeling tussen Channable en Google Shopping zorgt ervoor dat zodra een product uitverkocht is, de advertentie automatisch pauzeert totdat het product weer op voorraad is. Zo ontstaan er geen extra PPC-kosten en krijg je geen ontevreden klanten aan de lijn. Om aan te tonen of een product nog in stock is of andere specifieke kenmerken, kan je regels toevoegen aan een lijst: