02.09.2020

Beste domeinnaam en URL-opbouw voor SEO

Wanneer je als website-eigenaar een nieuwe website registreert, moet je de moeilijke keuze maken welke domeinnaam je hiervoor wil gebruiken. Een domeinnaam bestaat uit verschillende onderdelen, namelijk een protocol, subdomein, domein en top-leveldomein extensie (TLD). Deze onderdelen van je domeinnaam zijn ook voor SEO van belang.

1. HTTPS-protocol als SEO rankingfactor

Hyper Text Transfer Protocol Secure, of beter gekend als HTTPS, is de veilige variant van HTTP-webpagina's. Deze worden aangeduid met een extra S en met een slotje in de browser. Het wordt onder meer gebruikt om online betalingen veilig te laten verlopen. In 2014 kondigde Google aan dat een beveiligde website één van de rankingfactoren is geworden via een blogartikel.

Het is zeer uitzonderlijk dat Google zijn rankingfactoren vrijgeeft, maar aan veiligheid wordt er veel belang gehecht. Ze wilden hiermee website-eigenaren aanmoedigen om over te stappen van HTTP naar HTTPS om het web veilig te houden voor iedereen. Inmiddels zijn veel en zeker de nieuwe website reeds voorzien van een beveiligd SSL-certificaat (https).

2. Wat is een subdomein en is het goed voor SEO?

Een subdomein maakt deel uit van je hoofdwebsite, maar het is een onderdeel dat je kan onderscheiden met een unieke branding en andere content als op je hoofdwebsite. Ook de doelgroep van je subdomein kan verschillen van je hoofdwebsite.

Een voorbeeld van een toepassing van een subdomein: je bent website-eigenaar van een webshop, waarvan de domeinnaam webshop.com is. Naast het verkoop van je producten via je webshop, zoek je ook naar de juiste werknemers om te kunnen aanwerven om te werken voor je bedrijf. Om goede employer branding te kunnen doen, kan het interessant zijn om een subdomein op te zetten, waar je de mogelijkheid hebt om de vacatures te plaatsen, blogs te schrijven over je werkcultuur enzovoort. Hiervoor kan je een subdomein opzetten, zoals jobs.webshop.com.

Belangrijk om te weten bij het opzetten van een subdomein is dat zoekmachines ze beschouwen als een aparte website, ook al is het een onderdeel van je hoofdwebsite. Dat betekent dat je een aparte autoriteit kunt creëren voor elk van de subdomeinen die je opzet. In bepaalde gevallen kunnen subdomeinen zelfs gunstig zijn voor je SEO-inspanningen:

  • Bij een subdomein kan je het belangrijkste keyword in de URL opnemen
  • Het kan de User Experience van je website verbeteren
  • Je kan een niche authoriteit opbouwen, doordat je je kan focussen op specifieke zoekwoorden op je homepage, navigatie...

Wil jij graag te weten komen of een subdomein een goede optie is voor jouw website? Vraag dan advies aan onze SEO-experten.

3. Domeinnaam van je website

De naam van je domein sluit idealiter aan bij je merknaam of bij je product of dienst. Domeinnamen worden gekocht en vertegenwoordigen de unieke locatie van jouw website. Om na te gaan of je gewenste domeinnaam nog beschikbaar is, kan je www.combell.com raadplegen. Op deze website kan je ook één of meerdere domeinnamen registreren.

De inhoud van een domeinnaam geldt als trefwoord en rangschikkingsfactor voor SEO. Dit verklaart waarom websites zoals www.carnavalskleding.nl bestaan. Om organisch verkeer te maximaliseren, is het belangrijk om volgende tips in gedachten te houden bij het kiezen van een domeinnaam:

  • Streef naar een korte en makkelijk te onthouden domeinnaam
  • Gebruik geen cijfers of niet-standaard karakters
  • Vermijd ongebruikelijke spelling
  • Vermijd het gebruik van een koppelteken in je domeinnaam
  • Zorg dat je domeinnaam niet wordt afgestraft voor keyword stuffing. Google bestrijdt domeinnamen zoals best-belgian-waffles-in-london.com

Koppeltekens en extra keywords zijn wél aan te raden in de padnaam van een URL. Een sterk voorbeeld voor SEO is www.uxmen.be/nl/faq/online-marketing/wat-is-structured-data. Deze URL bestaat uit vier padnamen die veel relevante informatie geven aan zoekmachines over de inhoud van de pagina.

4. Top-level domein extensie (TLDs)

Een top-level domein is het deel dat achter je domeinnaam staat en voor je subpagina's komt. Enkele voorbeelden van TLD’s zijn de traditionele opties zoals .com, .be, .eu of minder gebruikelijke opties als .agency of .immo. Denk bij de keuze van je TLD ook aan je doelpubliek. Situeert je doelpubliek zich uitsluitend in België, dan is .eu misschien niet de juiste keuze voor jouw business.

Om niet meteen een internationale context voor je business uit te sluiten, kan je ook kiezen voor *.com, *.org, *.net, *.org of *.museum. Google ziet deze TLDs als een neutraal domein. Om dan toch op nationaal- of taalniveau te specifiëren, kun je met *.com/nl, *.com/de, etc, wel een specifieke geotarget instellen.

Als je wil verhuizen van een *.nl naar een *.com domein, denk dan aan goede 301 verwijzingen. Zo zal de ranking van het *.nl domein overgenomen worden door het *.com domein.

Lees ook