13.08.2020

7 must have Chrome extensies voor marketeers

Een digital marketeer zou geen digital marketeer zijn zonder de nodige kennis over bestaande online hulpmiddelen. Chrome extensies zijn een grote meerwaarde om het werk van een digital marketeer te vergemakkelijken. Zo verlies je geen tijd en kan je je helemaal focussen op de specifieke klantenopdracht.

Wat zijn Chrome extensies?

Chrome is een heel populaire browser voor marketeers. Dankzij de Chrome Web Store kan je Chrome op je desktop aanpassen door extensies toe te voegen. Extensies zijn extra functies die je op een eenvoudige manier gratis kan installeren, beheren, in- en uitschakelen of terug verwijderen. Ze zijn bedoeld om surfen efficiënter te maken en elke surfer kan kiezen welke extra functies voor hem nuttig zijn.

1. Google Tag Assistant

Tag Assistant kan heel behulpzaam zijn wanneer je nieuwe tags op je website implementeert. Denk aan tags zoals Google Analytics code op je website, conversietracking van je Google Ads campagnes en natuurlijk alle tags die je hebt ingesteld via Google Tag Manager.

Via Tag Assistant kan je nagaan of alle tags afvuren wanneer nodig. Is dit niet het geval, dan geeft de extensie aan hoe je het probleem kan oplossen. Dit doe je door gewoon naar een de pagina te navigeren op je website en de Tag Assistant zal aangeven welke tags aanwezig zijn, welke tag eventuele fouten weergeeft en welke tag verbeteringen nodig heeft.

Installeer Tag Assistant voor jouw desktop.

2. Page Analytics by Google

Page Analytics extensie geeft eigenlijk een beknopte weergave van de belangrijkste data in Google Analytics, maar dit rechtstreeks op je website. Zo kan je dus navigeren doorheen je website en meteen bovenaan de pagina analyseren hoe klanten met je webpagina's omgaan.

Nadat je enerzijds de extensie hebt geïnstalleerd en anderzijds toegang hebt tot het Google Analytics account van de website, krijg je volgende inzichten:

  • Pageweergaven, unieke paginaweergaven, gemiddelde tijd op pagina, bounce rate en exit rate.
  • Aantal actieve bezoekers, in real time.
  • In-page click analyse, wat gebruikers wel of niet op die pagina aanklikken. Dit wordt procentueel aangegeven bij elke button, nl. hoeveel procent van de websitebezoekers op een knop heeft geklikt.

Met deze inzichten kan je de website optimaliseren, de gebruikerservaring verbeteren en conversie verhogen.

Je kan enkele instellingen aanpassen zoals de periode die je wil analyseren. Je kan ook aangeven welk doel je wil visualiseren door het zinnetje “Show only clicks with more than 0,10% CTR” te personaliseren via de dropdown onder clicks en het percentage.

Installeer Page Analytics voor jouw desktop.
Google heeft besloten de extensie niet meer te updaten, maar vermeldt erbij dat ze nog wel steeds werkzaam is.

3. MozBar

Deze extensie is heel nuttig om een snelle SEO check op je website uit te voeren. De MozBar extensie geeft zowel in de resultatenpagina's van zoekmachines (SERP) als op een willekeurige websitepagina informatie over enkele SEO parameters.

In de SERP krijg je onder elk zoekresultaat een balk te zien met drie waarden:

  • PA: Page Authority is een score die voorspelt hoe goed een specifieke pagina in de SERP zal scoren.
  • DA: Domain Authority is een score die voorspelt hoe goed een website in de SERP zal scoren.
  • Link Analysis. Deze kan je aanklikken en je krijgt instant een overzicht met uitgebreide informatie over de link van het zoekresultaat.

Op je eigen website is de MozBar extensie heel interessant om na te gaan of page titles, meta descripties en alt texten correct zijn ingevuld. Je krijgt ook een overzicht van alle H2, H3, vetgedrukte en schuingedrukte woorden op de pagina. Maar je vindt ook SEO technische details terug onder General Attributes en of je structured data hebt toegevoegd aan een pagina onder Markup.

Installeer de MozBar extensie voor jouw desktop.

Naast de extensie biedt Moz nog meer SEO hulp. Hun Moz Pro is een SEO supertool, maar wel betalend. Naast Moz zijn er nog SEO tools om je website te verbeteren.

4. Facebook Pixel Helper

De Facebook Pixel Helper is vergelijkbaar met de Tag Assistant extensie. Een Facebook Pixel is ideaal voor remarketing via social media campagnes. De extensie helpt je nagaan of er een Facebook Pixel aanwezig is op een websitepagina en of die geen fouten bevat.

Installeer de Facebook Pixel Helper voor jouw desktop.

5. Google Analytics URL Builder

De Google Analytics URL Builder is een extensie waarmee je snel en eenvoudig UTM parameters kan genereren. Met deze functie kan je de prestaties van je campagnes in Google Analytics beter controleren.

Wanneer je de extensie hebt geïnstalleerd, navigeer je naar de webpagina in kwestie en selecteert de extensie. Vervolgens vul je alle nodige parameters in:

  • Source of bron: zoals Google, Facebook, …
  • Medium: gaat de campagne via een betalend of organisch kanaal?
  • Keyword of trefwoord: om eventuele betalende keywords te benoemen.
  • Content: om eventuele advertenties te onderscheiden zoals video en beeld.
  • Campaign of campagne: hier geef je de campagne een unieke naam.

De uiteindelijke link voor je campagne wordt gegenereerd. Je kan deze ook inkorten. Dankzij de Analytics URL Builder extensie verlies je geen tijd meer om een UTM parameter te creëren bij het opzetten van een campagne.

Installeer de Google Analytics URL Builder extensie voor jouw desktop.

6. Da Vinci Tools

De Da Vinci Tools extensie biedt veel voordelen voor Google Analytics, maar onze favoriet is de Table Heat Maps. Met één klik worden resultaten in Google Analytics visueel voorgesteld, in één oogopslag zie je welke pagina’s extra aandacht nodig hebben of welke campagnes goed scoorden. De Table Heat Maps werken bovendien ook voor je Google Ads overzicht.

De extensie biedt ook verbeteringen voor Google Tag Manager en Google Data Studio. Een optie voor GTM is bv. om alle ingebouwde variabelen eenvoudig aan of uit te zetten. Bij Data Studio kan je met de tool automatisch het dashboard laten refreshen met een interval naar keuze.

Installeer de Da Vinci Tools extensie voor jouw desktop.

7. Google Analytics Opt-out Add-on by Google

De Opt-out Add-on extensie helpt je om eenvoudig eigen verkeer uit te filteren in Google Analytics. Je filtert je eigen IP-adres uit omdat de websitedata van jouw of je medewerkers geen correcte representatie geven van hoe klanten op je website surfen. In de meeste gevallen volstaat het om in Google Analytics het IP-adres van je bedrijf uit te filteren. Maar aangezien we meer en meer van thuis of met flex desks werken, kan het zijn dat je met veel verschillende IP-adressen te maken krijgt.

Dan is deze Google Analytics Opt-out Add-on tool ideaal. Wanneer je de tool inschakelt, weet Google Analytics dat er geen informatie doorgestuurd mag worden naar het platform. Je zegt dus letterlijk “mijn websitegedrag hoef je niet op te nemen in je analyses”, wat overeenkomt met het niet accepteren van cookies. Het verschil met cookies afwijzen, is dat je met deze extensie wel volledig toegang hebt tot de website.

De Opt-out Add-on extensie is heel handig als je als digitale marketeer voor verschillende websites (en dus klanten) werkt.

Installeer de Opt-out Add-on extensie.

Lees ook