02.01.2023

3 gouden tips voor converterende formulieren

Gebruikers komen elke dag formulieren tegen. Of ze nu willen veranderen van energieleverancier of een belastingbrief invullen, formulieren vind je overal. Maar welke kruist het meest ons pad? Dat moet het leadgen-formulier zijn. Wil je dat zo’n formulier warme conversies oplevert, dan houd je die het best makkelijk en waardevol. Doe een belofte en maak die waar.

We vallen met de deur in huis. Onze 3 gouden tips voor converterende formulieren zijn:

  • De Gouden Regel: Houd het makkelijk
  • De Zilveren regel: Geen afleiding, wel richting
  • De Bronzen regel: Meten is weten

Als je deze drie in je achterhoofd houdt, ben je al goed op weg. We gaan hieronder dieper in met concrete voorbeelden.

Houd het makkelijk.

Keep it simple, stupid. Houd het design van je formulier zo eenvoudig mogelijk. We geven een handvol tips mee die altijd werken.

Verticaal formaat, één kolom

Het viel ons al op dat een kort formulier in 1 kolom minder cognitieve inspanning vraagt dan een formulier met meerdere kolommen. Wil je het je lezer gemakkelijk maken? Zet dan alle vragen verticaal onder elkaar. De drempel doorheen het formulier langzaam verhogen blijkt ook een goede tactiek. Begin daarom met de makkelijkste vraag en eindig met de gevoeligste. Ga van naam naar bankrekeningnummer.

Formulieren in meer stappen

Less is more, ook in formulieren. Beperk je daarom tot noodzakelijke informatie. Of geef je lezers meer controle en vraag in welke onderwerpen ze geïnteresseerd zijn. Zo beslissen ze zelf welke content ze zullen ontvangen. Overweeg in dat geval je formulier in meerdere stappen te ontwerpen. Gouden tip: zet er een vooruitgangsbalk bij. Zo moedig je je lezers aan om het nog even vol te houden. 

Aandacht voor CTA-knoppen

Over het algemeen bevatten formulieren twee belangrijke "call to action"-knoppen: één om verder te gaan, een andere om te annuleren of terug te keren. Maak daarom de CTA-knop om verder te gaan extra duidelijk en opvallend. Gebruik bijvoorbeeld contrastrijke kleuren, of zet het font eens in het vet.

Loop niet in de val van sterren (*) 

Sterretjes (*) vind je in het wit aan de hemel en in het rood op formulieren. Die bekende rode sterretjes duiden verplichte velden aan. Maar als je het ons vraagt, heb je die vaak niet nodig. Een goed ontworpen formulier vraagt sowieso alleen de essentie en dan zijn alle antwoorden verplicht. Bovendien kunnen sterretjes demotiverend werken, net omdat ze zo de focus leggen op wat moet en niet op wat de gebruiker in ruil krijgt. 


Zinvolle invoervelden

Invoervelden zijn er in tal van vormen. Je hebt tekstvelden, wachtwoordvelden, selectievakjes, datum, e-mailadres, telefoonnummers ... 

Mensen vullen zo’n velden op hun eigen manier in, tenzij je die beperkt. Denk aan minimale en maximale tekenlengte of beperkingen op numerieke of symbolische tekens. Je kan bijvoorbeeld een numerieke beperking instellen voor het veld waar je een telefoonnummer vraagt. Of een specifiek formaat voor een datum, zoals DD/MM/JJJJ of JJJJ/MM/DD. Zo’n beperkingen leiden trouwens ook tot minder fouten.

Veldlabels ordenen

Ook de uitlijning van labels is belangrijk. Elke labeluitlijning heeft zijn voor- en nadelen. Als je een scanbaar formulier wil maken, zijn bovenaan en rechts uitgelijnde labels geschikter. Maar als het formulier zorgvuldig moet worden gelezen, kan je beter links uitgelijnde labels gebruiken. Die staan visueel dichter bij het invoerveld.

Kleur het formulier

Kleuren hebben belangrijke effecten op de menselijke waarneming en psychologie. Zorg voor aangename en aantrekkelijke kleuren die voldoende contrasteren, best in twee hoofdkleuren. Schreeuwlelijke formulieren verhogen het stressniveau waardoor je lezers afhaken.

Geen afleiding, wel beloftes en een richting

Wanneer lezers op een formulierpagina komen, hebben ze een duidelijk doel voor ogen. Ze hebben je website bekeken, informatie verzameld, inhoud geconsumeerd en de eerste voorzichtige stap gezet naar conversie. 

Het formuliertraject moet dan zo zijn opgebouwd dat een gebruiker alle nodige informatie zonder morren afgeeft. Door elke vorm van afleiding weg te nemen, kan een gebruiker zich concentreren. Een topnavigatie geeft een gebruiker een vluchtweg naar ergens anders en heeft dus geen meerwaarde.

De ruimte naast een formulier leent zich trouwens uitstekend voor een extra boodschap of twee. Wat krijgen de lezers als ze hun data achterlaten? Daar geef je hier nog wat aandacht aan. Som bijvoorbeeld de USP’s van je product op of bevestig dat je binnen de twee werkdagen opnieuw contact zal opnemen. Zo stel je elke lezer gerust en schep je realistische verwachtingen. Herhaal dit ook op het bedankscherm en mailcommunicatie.

Neem tenslotte je formulier zelf door. Schrap alle vragen waarvan je nu al weet dat je de gegevens niet nodig hebt. Heeft het zin om bijvoorbeeld een telefoonnummer te vragen als je al een e-mailadres hebt? Telefoonnummers zijn bij uitstek gevoelige data die niet zomaar- en zeker niet door millenials en Gen Z - wordt vrijgegeven. 

Meten is weten

Op meest fundamentele niveau kan je inzendingen tracken om te weten of je formulier doet wat het moet doen. Maar als je lezers via meerdere verkeersbronnen landen, of als je hetzelfde formulier op meerdere pagina’s hebt staan, kan je bijvoorbeeld ook zien welke bron het meest gewillige publiek oplevert. Ga je nog een niveau verder en werk je met advertenties, dan kan je ook leadmetrics berekenen, zoals kosten per lead. 

Makkelijker gezegd dan gedaan. Er zijn tal van variabelen in een formulieren en technieken om inzendingen te tracken. Daarom is Google Tag Manager de gewezen tool om alle data op te volgen. Met Google Tag manager kan je eenvoudig software van derden op je website gebruiken zonder die te hoeven installeren. De marketeers van ons partnerbedrijf Ambitious helpen met alle plezier.

 

Lees ook